گروه محصولات

عنوان مقاله : نگاه ویژه به هدایت فرهنگ: راهنمای رهبران در زمینه فرهنگ سازمانی

گزيده مديريت 201

By Boris Groysberg/ Jeremiah Lee/ Jesse Price/ J. Yo-Jud Cheng
نوشته: بوریس گرویسبرگ و جرمیاه لی و جیس پرایس و یوجود چنگ
ترجمه: شیرین ناظرزاده

چگونه هشت عنصر حیاتی زندگی سازمانی را مدیریت کنیم
مدیران اغلب درباره فرهنگ دچار سردرگمی می‌شوند، زیرا بخش زیادی از فرهنگ در رفتارهای ناگفتنی، ذهنیت‌ها و الگوهای اجتماعی نهفته است. بسیاری از رهبران یا کاری با فرهنگ ندارند یا آن را به بخش منابع‌انسانی واگذار می‌کنند و آن‌جا به دغدغه ثانوی برای کسب‌وکار بدل می‌شود. این‌کار اشتباه است، زیرا اگر فرهنگ به‌درستی مدیریت شود، می‌تواند به آن‌ها در مواجهه با تغییر و ساختن شرکت‌هایی که حتا در مواقع دشوار هم رشد داشته باشند، کمک کند.
نویسندگان مقاله، ادبیات حوزه فرهنگ را مرور کرده و هشت سبک فرهنگی را شناسایی کرده‌اند: مراقبت که بر روابط و اعتماد دوطرفه تمرکز دارد؛ آرمان که در ایده‌آل‌گرایی و نوع‌دوستی منعکس می‌شود؛ یادگیری که توسط اکتشاف، گستردگی و خلاقیت توصیف می‌شود؛ لذت که توسط سرگرمی و هیجان بیان می‌شود؛ نتیجه که به وسیله دستیابی و برنده‌شدن شناخته می‌شود؛ اقتدار که با قوت، قاطعیت و جسارت تعریف می‌شود؛ ایمنی که با برنامه‌ریزی، احتیاط و آمادگی بیان می‌شود؛ و نظم که بر احترام، ساختار و هنجارهای مشترک تمرکز دارد.
این هشت سبک بر اساس میزان وابستگی یا استقلال (در تعاملات افراد) و بر اساس انعطاف‌پذیری یا ثبات (در پاسخ‌گویی به تغییر)، در داخل «چارچوب فرهنگ یک‌پارچه» قرار می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند برای تشخیص و تشریح الگوهای رفتاری بسیار پیچیده و متنوع در فرهنگ و مدلسازی احتمال هم‌سویی شخص رهبر با فرهنگ و شکل‌دهی به آن، مورد استفاده قرار گیرد.
نویسندگان به کمک پژوهش و تجارب عملی، به پنج دیدگاه درباره چگونگی تاثیر فرهنگ بر موفقیت سازمان دست یافته‌اند: 1) فرهنگ قوی زمانی که با استراتژی و رهبری هم‌سو باشد، نتایج سازمانی مثبت را ناشی می‌شود. 2) انتخاب و توسعه رهبران برای آینده نیازمند نگاه به آینده استراتژی و فرهنگ است. 3) در فرایند ادغام، تعریف فرهنگ جدید برمبنای قوت‌های مکمل، می‌تواند یک‌پارچه‌سازی را تسریع کرده و در طول زمان ارزش بیش‌تری خلق کند. 4) در یک محیط پویا و نامطمئن که در آن سازمان باید چابک‌تر باشد، یادگیری اهمیت زیادی دارد. 5) یک فرهنگ قوی اگر با استراتژی هم‌سو نباشد، می‌تواند به یک بدهی عظیم برای سازمان بدل شود.

انصراف از نظر