اینکه چرا باید پولتان را صرف معاملهای کنید که باعث نابودیتان خواهد شد و قوانین دیگری در خصوص تملک شرکتها
نوشته: کلیتون کریستنسن، ریچارد آلتون، کورتیس رایزینگ و آندرو والدک
شرکتها سالانه بیش از دوتریلیون دلار برای تملک سایر شرکتها هزینه میکنند. اما مطالعات پیدرپی نشان دادهاند که هفتاد تا نود درصد ادغامها و تملکها به شکست منتهی میشوند. نویسندگان معتقدند اگر مدیران بدانند چهطور باید اهداف را انتخاب کنند، چهقدر باید برای آن بپردازند و چهطور آنرا در شرکت خود ادغام کنند، شانس موفقیتشان افزایش خواهد یافت.
متداولترین دلیل ادغام شرکتها عبارت است از حفظ جایگاه ویژه یا کاهش هزینهها. اما برای دستیابی به این اهداف شرکت تملککننده باید با جذب منابع شرکت تملکشده، به صرفهجویی مقیاس دست پیدا کند. مدیرانعامل که اغلب در مورد افزایش عملکرد ناشی از ادغام دچار توهم هستند، باید اطمینان حاصل کنند پول اضافه پرداخت نمیکنند.
علت دیگری که کمتر در تملکها دنبال میشود، تغییر بنیادی مسیر رشد شرکت است. در این نوع معاملات، شرکت تملککننده، مدل کسبوکار شرکت تملکشده را بهعنوان مبنای رشد بهکار میگیرد. با توجه به اینکه مدلهای کسبوکار دارای پتانسیل تحول آفرینیاغلبویرانساز هستند، ارزیابی آنها دشوار بوده و مدیرانعامل تصور میکنند قیمت بالایی برای این نوع شرکتها تعیین شده است. البته در عمل این معاملات هستند که میتوانند اثرات مهیجی به دنبال داشته باشند.
[1]. کلیتون کریستنسن، استاد دانشکده کسبوکار هاروارد است. ریچارد آلتون، محقق ارشد انجمن رشد و نوآوری دانشکده کسبوکار هاروارد ست. کورتیس رایزینگ، مدیرعامل هاروارداسکولارپارتنرز است که یک انجمن مشاورهای در خصوص رشد و رهبری غیرسازماندهیشده است. اندرو والدیک، یکی از شرکای اینوسایت است که یک شرکت مشاوره نوآوری و استراتژی محسوب میشود.