گروه محصولات

عنوان مقاله: راهنمایی برای اتخاذ تصمیم های بزرگ

گزيده مديريت 121
By Daniel Kahneman/ Dan Lovallo/ Olivier Sibony

نوشته: دانیل کانمن و دان لووالو و اولیور سیبونی

ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی

سوگیری‌های خطرناک می‌توانند به درون هر انتخاب راهبردی رخنه کنند. در این‌جا از چگونگی پیداکردن این موارد قبل از این‌که شما را به انحراف بکشانند سخن می‌رود.

به‌شکرانه خیل کتاب‌های پرطرفدار جدید، بسیاری از مدیران امروزی می‌دانند چگونه سوگیری‌ها می‌توانند قوه استدلال را در کسب‌وکار مختل سازند. به‌طور مثال، سوگیری تایید[2] موجب می‌شود افراد، شواهد متضاد با نظرات خود را نادیده گیرند. چسبندگی[3] باعث می‌شود در تصمیم‌گیری‌ها، به بخشی از اطلاعات وزن خیلی بیش‌تری دهند؛ زیان‌گریزی[4] آن‌ها را بسیار محتاط می‌سازد. اما بر اساس تجربه ما، آگاهی از اثرات سوگیری‌ها تاثیر ناچیزی در بهبود کیفیت تصمیمات کسب‌وکاری، چه در سطح فردی و چه در سطح سازمانی، دارد.



[1]دانیل کانمن، مدرس ارشد دانشکده امور عمومی و بین‌الملل وودرو ویلسون وابسته به دانشگاه پرینستون، شریک شرکت مشاوره گریتست‌گود و مشاور گاگنهایم‌پارتنرز و برنده جایزه نوبل اقتصادی سال 2002 (به‌همراه آموس تورسکی) به دلیل مطالعاتش درباره سوگیری شناختی است. دان لووالو، استاد استراتژی کسب‌وکار در دانشگاه سیدنی و مشاور ارشد شرکت مکنزی و شرکاست. اولیور سیبونی، یکی از دبیران دفتر پاریس مکنزی و شرکاست.

[2] . confirmation bias
[3] . anchoring
[4] . loss aversion
انصراف از نظر