گروه محصولات

عنوان مقاله: راه‏‌جویی به مهدهای استعداد

گزيده مديريت 206

By William Kerr
نوشته: ویلیام کِر
ترجمه: دکتر علیرضا زارعی‌ سودانی


خوشه ‏های نوآوری مانند سانفرانسیسکو و بوستون مدت‌های مدیدی است اثر بزرگی بر اقتصاد جهانی داشته‏ و آثار آن‌ها دائم افزایش می‏یابد. برای مثال، در سال 2017، ده قطب بزرگ فناوری آمریکا 58 درصد ثبت اختراع‏های ایالات متحده را به‏خود اختصاص دادند. در عرصه جهانی، شهرهایی مانند توکیو، پاریس، پکن، شنژن و سئول سهم مشابهی داشته‏اند. تمرکز جغرافیایی افزایش‏یافته فعالیت‏ نوآوری، چالشی را در برابر شرکت‏هایی که در پارک‏های فناوری حومه‏ای هستند قرار داده است. برای آگاه ماندن، آن‌ها باید از سرچشمه‏های شهری بهره‏مند شوند، اما راه‏اندازی عملیات در این مکان‏ها می‏تواند بسیار گران باشد.
 در این مقاله مرتبط با جریان استعداد جهانی، کِر از مدرسه کسب‌وکار هاروارد سه راه‌حل طرح می‏کند: در یک سوی طیف، شرکت‏ها می‏توانند، همانند آن‌چه جنرال‌الکتریک به‏تازگی انجام داده، ستادشان را به یک قطب استعداد منتقل کنند (اما خودشان را کوچک‌تر‏ سازند). یک راهبرد ارزان‏تر، ایجاد یک آزمایشگاه یا پایگاه دور از شرکت در یک خوشه استعداد است، همانند آن‌چه والمارت با آزمایشگاه‏هایش کرد. محافظه‏کارانه‏ترین راهبرد ترتیب‌دادن مراجعه‏های مدیران و بازدیدها در خوشه‏های استعداد است، تاکتیکی که وودافون به‏طور اثربخش به‏کار می‏گیرد.
این سه گزینه غیر‌قابل‌جمع نیستند. شرکت‏ها، با فرض نیاز به ارتباط با چند خوشه، ممکن است بخواهند همه آن‌ها را بیازمایند. هر گزینه ریسک‏هایی اساسی دربر دارد که مدیران باید آن‌ها را اداره کنند. اما این گزینه‏ها روی‌هم‌رفته مجموعه راهکارهای خوبی را به شرکت‏هایی ارائه می‏دهند که خودشان را به‏‏دلیل رشد نفوذ شهرهایی معدود، بیرون از معرکه می‏یابند.

انصراف از نظر