گروه محصولات

عنوان مقاله: راهبرد شما نيازمند راهبرد است

گزيده مديريت 136

By Martin Reeves/ Claire Love/ Philipp Tilmanns

نوشته: مارتين ريوز، كلير لاو و فيليپ تيلمانز

ترجمه: رامک فداییان

بسياري از مديران بر روندي براي تدوين راهبرد مناسب با محيط باثبات و قابل‌پيش‏بيني تكيه دارند، حتا زماني‏ كه مي‏دانند شرايط به‌شدت بي‏ثبات و انعطاف‏پذير است. چرا اين‏گونه است؟ چون، همان‏طور كه نويسندگان ادعا مي‏كنند، آن‏ها روشي نظام‏مند براي هماهنگي سبك راهبردآفريني خود با وقايع صنعت، عملكرد كسب‌وكار يا بازار جغرافيايي در اختيار ندارند.

سه مشاور بي.‏سي.‏جي چارچوبي براي انجام اين مهم ارائه كرده‏اند. اين چارچوب چهار «سبك راهبردي» كلاسيك، انطباق‏پذير، شكل‌دهنده و پنداره‌ساز را شناسايي كرده‌اند. اين‏كه كدام‏يك از اين چهار سبك با موقعيت شما بيش‌ترين تناسب را دارد، به گستره و دقت پيش‏بيني تقاضا، عملكرد شركت، پويايي رقابتي و انتظارات بازار (پيش‏بيني‌پذيري) و قدرت شما و رقبايتان در اثرگذاري بر اين عوامل (انعطاف‏پذيري) بستگي دارد. سبك كلاسيك كه براي بيش‌تر مديران و دانش‌آموختگان دانشكده‌هاي كسب‌وكاري آشناست، براي صنعتي كه محيط آن قابل‌پيش‏بيني، ولي به‌سختي قابل‌تغيير است، بهترين گزينه محسوب مي‏شود. نفت، يك مثال خوب از اين دست است. سبك انطباق‏پذير بيش‌ترين تناسب را با صنايع پيش‏بيني‌ناپذير مانند صنعت مد دارد كه نقش‏آفرينان آن توانايي دگرگوني را ندارند. سبك شكل‏دهنده مناسب زماني‏ است كه صنعت پيش‏بيني‌ناپذير بوده و قدرت تغيير شكل آن وجود دارد. سبك پنداره‌ساز هم با صنعتي هماهنگي دارد كه با تغيير، دگرگون مي‏شود. بسيار پيش مي‏آيد كه استراتژيست‏ها تنها بر پيش‏بيني‌پذيري محيط خود تمركز مي‏كنند و نه بر فرصت‏هايي كه آن‏ها (يا ديگران) ممكن است براي تغيير آن داشته باشند.

انصراف از نظر