گروه محصولات

عنوان مقاله: راهبرد اقیانوس آبی

گزيده مديريت 43

By Chan Kim/ Renee Mauborgne

نوشته: چان کیم و رنه ماربونه

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

به‌رغم سقوط دیرپای صنعت سیرك، سیرك دو سولِی ‌(سیرك خورشید) در ده سال گذشته با بازآفرینی خود همراه با سودآوری، درآمدش را 22 برابر كرده است. به جای رقابت در میدان بسته صنعت كنونی یا كوشش در قاپیدن سهم و مشتری دیگران، دو سولِی بازاری ویژه آفریده كه رقابت در آن بی‌معنا است.
این سیرك چیزی را آفریده است كه نویسندگان مقاله بدان عنوان اقیانوس آبی داده‌اند: جایگاهی ناشناخته در بازار سنتی. در اقیانوس آبی به جای جنگیدن برای بازار، آن ‌را می‌آفرینیم. در این‌گونه بازارها، فرصت رشد پرشتاب و سودآوری فراوان است. در اقیانوس سرخ (صنایع موجود و شناخته‌شده) شركت‌ها برای ربودن سهمی از تقاضای مشخص و موجود به رقابت می‌پردازند. با افزایش شلوغی و تنگ‌شدن عرصه بازار، امكان رشد و سودآوری نیز كاهش می‌یابد. فراورده‌ها رفته‌رفته حالت كالاهای بی‌نام (بی‌هویت) به‌خود می‌گیرند و رقابت فشرده، آب اقیانوس را خونی و سرخ رنگ خواهد كرد.
برای آفرینش اقیانوس‌های آبی دو راه داریم: یكی برپا كردن كسب‌وكاری نو و بی‌سابقه، مانند ای.‌بِی در صنعت حراج برخط. راه معمولی‌تر، آفرینش اقیانوس آبی در میانه اقیانوس سرخ با گسترش مرزهای صنعت كنونی است.
نویسندگان مقاله در پژوهش بیش از 150 شركت از گروه اقیانوس آبی دریافته‌اند واحد سنتی تحلیل راهبرد (یعنی تحلیل شركت یا صنعت) در توجیه چگونگی و چرایی پیدایش سازمان‌های اقیانوس آبی محدودیت‌هایی دارد. به جای آن، تحلیل «حركت راهبردی» را مناسب دیده‌اند كه به تصمیم‌گیری و اقدامات مدیریتی در تولید پیشنهادهای عمده و بازارساز برمی‌گردد.
ساختن
اقیانوس آبی، اَنگ‌آفرینی را هم به دنبال می‌آورد. راهبرد و حركت به‌وجود آوردن یك اقیانوس آبی آن‌چنان توانمند است كه به پیدایش اَنگی نیرومند و ماندگار برای ده‌ها سال ختم می‌شود.

انصراف از نظر