گروه محصولات

عنوان مقاله: راهبرد آتی فن‌آوری اطلاعات

گزيده مديريت 14

By John Hagel III / John Seely Brown

نوشته: جان هگل

ترجمه: دکتر محسن جهانگیریان

شركت‌ها به طور سنتي در پي سيستم‌هاي اطلاعاتي اختصاصي براي خود بوده‌اند. آنها سخت‌افزار مورد نياز را خريده يا اجاره مي‌كنند، سيستم‌هاي كاربردي خود را مي‌نويسند يا مجوز آن را خريداري مي‌كنند و براي راهبري و نگهداري اين سيستم‌ها، كاركنان متعددي را به خدمت مي‌گيرند. اما اين رويكرد داراي نقايص بسياري است. از جمله آنكه پردردسر، گران و مانع همكاري با خارج سازمان است. البته، تاكنون جايگزين ديگري نيز وجود نداشته‌ است.

 تا آنكه امروزه ما شاهد ظهور يك رويكرد كاملاً جديد به سيستم‌هاي اطلاعاتي شركت‌ها هستيم: خدمات وب. بزودي، شركت‌ها ترجيح خواهند داد به جاي خريد و نگهداري نرم‌افزار و سخت‌افزار خاص خود، از فن‌آوري‌هاي اطلاعاتي به صورت خدمات عرضه‌شده در اينترنت استفاده كنند. نگارندگان اين مقاله، مديران عالي سازمان‌ها را با اين راهبرد جديد فن‌آوري اطلاعات آشنا مي‌كنند، معماري خدمات اينترنتي را تشريح مي‌كنند و تفاوتهاي اين معماري را با معماري سنتي فن‌آوري اطلاعات تبيين مي‌كنند. همچنين، دليل صرفه‌جويي هنگفت در هزينه‌هاي شركت‌ها و ايجاد فرصت‌هاي جديد رشد را توضيح مي‌دهند و رويكردي گام‌به‌گام را براي به‌كارگيري اين معماري جديد ارائه مي‌كنند.
 تجربه شركتهايي چون مريل لينچ، جنرال موتورز و دل كامپيوتر كه در حال گذار به اين معماري جديد هستند، سه راه‌كار را پيشنهاد مي‌كند. اولين راه‌كار، استفاده از سيستم‌هاي موجود و اتصال آنها به معماري خدمات وب براي بهره‌گيري از منافع فوري است. راه‌كار دوم، كار را از مرزهاي سازمان شما آغاز مي‌كند و تمركزش بر نرم‌افزارهاي كاربردي است كه شركت شما را به مشتريان و ساير شركت‌ها پيوند مي‌زند. راه‌كار سوم، مشاركت با شركت‌هاي همكار در جهت پايه‌گذاري يك فرهنگ واژه‌ها و زبان مشترك براي سيستم‌هاي كاربردي مشاركتي، نظير توافق بر روي معاني دقيق اصطلاحات اكس.ام.ال است.
 همگام با بلوغ اين معماري جديد، فاصله ميان كاربران و عرضه‌كنندگان خدمات وب به تدريج از بين خواهد رفت. مكان امكانان و نرم‌افزارهاي كاربردي خاص، اهميت كمتري نسبت به توانايي مديران در كشف و هماهنگي اين قابليت‌ها و جلب هر چه بيشتر رضايت مشتري خواهد بود.

 

انصراف از نظر