گروه محصولات

عنوان مقاله: راهبردهایی برای فریب رقبا

گزيده مديريت 64

By George Stalk, Jr

نوشته: جورج استاک 

ترجمه: دکتر حسین سلیمانی

جورج استاك از گروه مشاوره بوستون در این مقاله كه ادامه مقاله قبلی او با عنوان «پنج راهبرد کشنده برای پیروزی در رقابت» است، رویكرد دیگری را برای غلبه بر رقبا ارائه می‌كند. هاردبال (سرسختی راهبردی) به معنای محكم‌بازی‌كردن با رقباست، اما كروبال (فریب راهبردی) در مورد گول‌زدن آن‌هاست. در این جا كاری می‌كنیم كه رقیب كار احمقانه‌ای كند كه در حالت عادی از وی سر نمی‌زند (یعنی به طرف ضربه‌ای خیز بردارند كه فكر می‌كنند در منطقه ضربه است، ولی در واقع نیست) یا كاری هوشمندانه را نكنند كه در غیر این صورت، آن را انجام می‌دادند (یعنی به طرف ضربه‌ای كه به‌نظر نمی‌رسد در منطقه ضربه باشد، ولی در واقع هست، خیز برندارند).

 استالك چهار نوع حركت فریبنده را شرح می‌دهد:
 · رقیب را از منطقه سود بیرون بكشید. رقبا را گول بزنید كه وارد منطقه كم‌فایده شوند- برای مثال، به‌ظاهر برای تجارت‌های كم‌سودتر رقابت كنید، ولی به‌عمد كاری كنید در آن بازنده شوید.
 · شیوه‌هایی نامتعارف به‌كار بندید. از روش سرقت ایده‌های خوب كه یكی از شیوه‌های هاردبال است استفاده كرده و تعادل رقبا را با واردكردن شیوه‌هایی از صنایع دیگر برهم زنید. برای مثال، در عرصه كم‌تحرك خرده‌فروشی خدمات مالی از شیوه‌های پرتحرك خرده‌فروشان بهره گیرید.
 · شیوه رسیدن به موفقیت را پنهان سازید. با كسب نتیجه از شیوه‌‌های نامحتمل (برای مثال، فروش محصولات از طریق فعالیت‌های خدماتی) روش‌های خود را پنهان نگه دارید.
 · رقبا را درباره سرچشمه موفقیت خود گمراه كنید. بگذارید آن‌ها توضیحات متعارف، اما ناقص (برای مثال، كاستن از هزینه‌ها به‌جای بهره‌برداری شدید از دارایی‌ها) برای موفقیت شما داشته باشند.
 مولف، نمونه‌های مبسوط و عملی از این راهبردها را در شركت‌هایی هم‌چون اكولب و جت‌استار ارائه می‌كند.
انصراف از نظر