گروه محصولات

عنوان مقاله: راهبردهاي اجتماعي اثربخش

گزيده مديريت 126

By Mikotaj Jan Piskorski 

نوشته: ميكوتاژ يان پيسكورسكی

ترجمه: سارا پنجی زاده

با وجود آن‌که اغلب شرکت‌ها در بسترهای اجتماعی از قبیل فیس‌بوک، دوستان و پیروان فراوانی را گرد آورده‌اند، تعداد اندکی در زمینه سودآوری در این فضاها موفق بوده‌اند. علت آن است که‌ این شرکت‌ها از طریق پراکنش پیام‌های بازرگانی خود یا مطالبه بازخورد مشتریان تنها راهبردهای دیجیتالشان را به محیط‌های اجتماعی صادر می‌کنند.

پیسکورسکی از دانشکده کسب‌وکار هاروارد می‌گوید، دست‌اندرکاران کسب‌وکار برای کامیابی در آن بسترها باید راهبردهای اجتماعی بسازند که با انتظارات و رفتارهای کاربران در آن حوزه‌ها سازگار باشد، زیرا مردم می‌خواهند با افراد دیگر پیوند برقرار کنند و نه با شرکت‌ها. نویسنده، راهبردهای اجتماعی موفق را راهبردهایی تعریف می‌کند که از طریق کمک به افراد در برقراری یا تقویت روابط به وسیله انجام کار رایگان برای شرکت هزینه‌ها را کاهش داده یا اشتیاق مشتریان را برای پرداخت افزایش می‌دهند.

پیسکورسکی با ذکر موفقیت‌های زینگا، ای بی، امریکن اکسپرس و یلپ نشان می‌دهد که راهبردهای اجتماعی می‌توانند از طریق کمک به مردم برای پیوند برقرار کردن در ازای کارهایی که به شرکت سود می‌رسانند از قبیل کسب مشتری، بازاریابی و تولید محتوا، سودآفرینی کنند. وی روشی نظاممند را برای ساختن راهبرد اجتماعی طرح کرده و نشان می‌دهد یک شرکت بزرگ کارت اعتباری چگونه از روش مذکور برای گستراندن راهبرد خود استفاده کرده است.

انصراف از نظر