گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقیت: راه اندازی کسب وکار در فقیرترین قاره جهان

گزيده مديريت 137
By Mo Ibrahim

نوشته: مو ابراهیم

ترجمه: محسن وارثی
در اواخر دهه 1990، ابراهيم كه يك شركت نرم‌افزاري و مشاوره‌اي در بريتانيا را اداره مي‌كرد به‌طور منظم با شركت‌هاي بزرگ مخابراتي كار مي‌كرد. او شروع به پرسش اين سوال از آن‌ها كرد كه چرا از فرصت‌هاي عظيم براي توسعه ارتباطات سيار در آفريقا، به‌ويژه كشورهايي كه مجوز فعاليت درآن‌ها رايگان است غفلت مي‌ورزند. مديران صنعت مخابرات كه از مشتريان او بودند آفريقا را بسيار ناشناخته و پرمخاطره مي‌پنداشتند. حتا يكي از آن‌ها نمي‌دانست كه عيدي امين ديكتاتور اوگاندا پانزده سال است كه از آن كشور گريخته است.

ابراهيم كه باور داشت آن بازار فرصت بزرگي‌ است كه نمي‌توان از دست داد، خود تصميم به توسعه آن گرفت. با تنها پنج كارمند و سرمايه اوليه‌اي كه از شركت مشاوره وي تامين شد، آغاز به كار كرد و به دنبال آن مجبور شد وقت زيادي را صرف جلب سرمايه كند: سيصد ميليون دلار در طول پنج سال نخست. او براي كسب اعتبار، هيات‌مديره‌اي كارآزموده و خوشنام را به‌كار گرفت و قواعدي براي مقابله با رشوه و فساد وضع كرد.

اين شركت در اوگاندا و چند كشور ديگر كه تقاضاي حبس‌شده، بسيار شديد بود، آغاز به كار كرد. براي نمونه، در گابن هجوم مشتري‌ها باعث شكستن در دفاتر فروش شركت شد. چالش‌هاي مقابل او در تامين اين تقاضا، هم از جنس زيرساختي بود هم سياسي و هم فرهنگي. برخي مناطق جاده نداشتند، بنابراين، براي حمل تجهيزات سنگين مجبور به كاربرد هليكوپتر بودند. شركت مجبور بود برق و آب را خودش تامين و باتري‌هاي مولد برق را هر روز شارژ كند.

با وجود اين، ابراهيم در ساخت يك شركت بزرگ و ايجاد يك اقتصاد حتا بزرگ‌تر براي حمايت از آن موفق شد. زماني كه سلتل در سال 2005 به زين فروخته شد، در پانزده كشور آفريقايي فعاليت مي‌كرد و بيش از يك‌سوم جمعيت قاره را پوشش مي‌داد.

انصراف از نظر