گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده کلان: راه اندازي انقلاب کارآفريني

گزيده مديريت 109

 By Daniel Isenberg

نوشته: دانيل آيزنبرگ

ترجمه: عاطفه پاشازاده

براي تشويق رشد و ايجاد کسب‏وکارهاي جديد، دولت‏ها بايد اکوسيستمي خلق كنند و موجبات حفظ کارآفرينان را مهيا سازند.
در آخرين رتبه‏بندي بانک‏ جهاني از آسانش کسب‏وکار، يک کشور جهش بزرگي داشت و از رتبه 143 به رتبه 67 جدول صعود کرد. آن کشور رواندا است که يک‌دهم جمعيت و سازمان‌هاي آن در نسل‏کشي دهه 1990 از بين رفتند. رواندا، همسايگان فهرستي خود یعنی هائيتي، ليبريا و کرانه باختري و غزه را پشت سر گذاشته و از ايتاليا و جمهوري چک، ترکيه و لهستان نيز سبقت گرفت. اين کشور در شاخص فرعي سرعت و سهولت توسعه کسب‏وکارهاي جديد، رتبه يازدهم جهان را کسب کرد.
مي‏توانيد عطر و نشانه‌هاي انقلاب کسب‏وکار در رواندا را در کاستکو حس كنيد و ببينيد. کاستکو فروشگاهي است که قفسه‏هاي آن پر از قهوه‏هايي است که در مزارع کوچک پرورش يافته‏اند. در رواندا شواهد پيشرفت زياد هستند: سرانه توليد ناخالص داخلي از سال 1995، چهار برابر شده است.
اين تغيير، ارمغان کارآفريني براي يک کشور است. همان‏طور که به‌تازگي رييس‌جمهور رواندا، پل کاگامه، گفته است: «کارآفريني مطمئن‏ترين روش براي توسعه است.» اين فقط حرف او نيست.


[1]دانيل آيزنبرگ، استاد مدیریت در کالج بابسون و مدیر پروژه اکوسیستم کارآفرینی این کالج است
انصراف از نظر