گروه محصولات

عنوان مقاله: راز واقعی نگهداشت استعدادها

گزیده مدیریت 229

  Roger Martin

نوشته: راجر مارتین

 ترجمه: دکتر یحیی یحیایی و آرش غفاری

در اقتصاد دانش‌‌بنیان امروزی، کارکنان دارای مهارت‌‌های منحصربه‌‌فرد، تاثیر شگرفی بر سازمان‌‌ها دارند. ازاین‌‌رو، بسیار مهم است این کارکنان را راضی نگه داریم. بسیاری از مدیران عقیده دارند پاداش‌‌های مالی، کلید راضی نگه‌‌داشتن آن‌‌هاست. ‌‌(پاداش‌های بهت‌آوری که به کارکنان رده بالا پرداخت می‌‌شود، نشانگر این موضوع است.) اما واقعیت این است که استعدادهای واقعی سازمان‌‌ها، چندان با پول برانگیخته نمی‌‌شوند. احساس خاص بودن در سازمان، بسیار برای آن‌‌ها مهم‌‌تر است. شما باید با کارکنان دارای عملکرد عالی مانند افراد ارزشمند برخورد کنید نه مانند اعضا یا حتی نخبگان یک گروه. برای تحقق این موضوع، این سه کاری را که نباید انجام دهید، همیشه در نظر داشته باشید.

هیچ‌‌وقت به ایده‌‌های آن‌‌ها بی‌‌اعتنایی نکنید. یک تیم ‌‌فوتبال آمریکایی این درس تلخ را زمانی فرا گرفت که با خروج آرون راجرز مواجه شد، چرا که نظر او در تصمیم‌‌هایی که برای توانمندیش برای رهبری تیم به سوی پیروزی تاثیرگذار بودند، اهمیتی داده نمی‌‌شد. شرکت ارائه خدمات همایش تصویری وبکس نیز چنین اشتباهی را مرتکب شد. این شرکت به پیشنهاد مدیر ارزشمند خود، اریک یوآن، برای ایجاد بستر ارتباطی سازگار با تلفن‌‌های هوشمند توجهی نشان نداد. موضوعی که باعثناامیدی او شد و شرکت را ترک کرد تا ابررقیب زوم را راه‌‌اندازی کند.

هیچ‌‌گاه مسیر توسعه آن‌‌ها ‌‌را سد نکنید. توانمندسازی کارکنان دارای عملکرد عالی برای رشد و پیشرفت، باعث ایجاد وفاداری در آن‌‌ها‌‌ می‌‌شود. اما اگر احساس کنند در مسیر آن‌‌ها ‌‌موانعی قرار دارد، مهارت‌‌های خود را به سازمانی خواهند برد که فکر می‌‌کنند مسیر پیشرفت آن‌‌ها ‌‌را هموار می‌‌کند.

هیچ‌‌گاه فرصت تحسین آن‌‌ها ‌‌را از دست ندهید. افراد فوق‌‌العاده تمام زمان‌‌های خود را به انجام کارهای سخت مشغول هستند. اگر از آن‌‌ها‌‌ قدردانی نشود، از سازمان کناره ‌‌خواهند گرفت یا سرخورده خواهند شد.

انصراف از نظر