گروه محصولات

عنوان مقاله: دیدگاه کلان : کوره های رهبری

گزيده مديريت 23

By Warren G. Bennis / Robert J. Thomas

نوشته: وارن بنیس و رابرت توماس

ترجمه: دکتر محمد ابراهیم محجوب

به‏عنوان دانش‏آموزان مادام‏العمر مكتب رهبری، همة ما مجذوب این نكته هستیم كه رهبران چگونه ساخته می‏شوند. چگونه است كه افرادی خاص به‏طور طبیعی از اعتمادبه‏نفس، سخت‏كوشی و اخلاص برخوردارند، حال آنكه برخی دیگر (كه ممكن است در بصیرت و ذكاوت دست كمی از گروه اول نداشته باشند) پیوسته سردرگم‌اند؟ پاسخ ساده‏ای برای این سوال ازلی وجود ندارد، ولی ما به این باور رسیده‏ایم كه بین این نكته و واكنش‏های گوناگونی كه افراد به هنگام درماندگی از خود نشان می‏دهند، ارتباطی هست. پژوهش‏های اخیر ما نشان می‏دهند كه یكی از مطمئن‏ترین شاخص‏ها و علایم تعیین‌‏كننده رهبران حقیقی، توانایی آنها در گم نكردن راه به ‏هنگام پیشامدهای منفی و آموختن از دشوارترین اوضاع است. از منظری دیگر، مهارت در غلبه بر ناملایمات و ظهور نیرومندتر و متعهدتر از همیشه، عامل سازنده رهبران خارق‏العاده است.

 سیدنی هارمن را در نظربگیرید. سی‏وچهار سال پیش این مرد كه در آن زمان 48 سال داشت، در دو جا مدیر بود. هم مدیرعامل شركت هارمن كاردون Harman Kardon فروشنده لوازم صوتی بود (كه اكنون به هارمن اینترنشنال تغییر نام داده و خودش از پایه‏گذاران آن است) و هم رییس كالج جهانی دوستان بود كه اكنون به «برنامه جهانی دوستان» تغییر نام داده و مدرسه‏ای تجربی در لانگ‌آیلند است و فلسفه بنیادیش این است كه دانش‏آموزان مسئول تحصیل خود هستند، نه آموزگاران. هارمن با داشتن این دو شغل و با تعویض لباس در خودرو و صرف ناهار در حین رانندگی از كارخانه‌ها هارمن كاردون به كالج، به‏گفتة خودش «زندگی دوپهلو» داشت.
 یكی از روزهایی كه در كالج بود، به او خبر دادند كه در كارخانه‏اش واقع در بولیوار ایالت تِنسی بحرانی پدید آمده است. بی‏درنگ به‏سوی كارخانه، كه وی اكنون از آنجا با عنوان «زشت، زمخت و از بسیاری جهات محقر» یاد می‏كند، شتافت. مسئله در واحد براق‏سازی به‏وجود آمده بود. گروهی از كارگران آمریكایی آفریقایی‏تبار به كار ملال‏انگیز و خستگی‏آور برق‏اندازی آینه‏ها و چیزهای دیگر مشغول بودند و شرایط كار هم غالباً غیربهداشتی بود. مقرر بود كه كارگران شب‏كار در ساعت ده شب استراحت كوتاهی داشته باشند. از قضا، زنگی كه زمان استراحت را اعلام می‏كرد، خراب شده بود و بعد از نصب زنگ جدید، مدیر واحد، زمان استراحت را سرِخود ده دقیقه عقب انداخته بود. اما یكی از كارگران به‏قول هارمن «سیاه سالخورده‏ای با نامی تقریباً مشتق از انجیل، نوح كراس و با دم مسیحایی» به دوستانش (نقل به مضمون) گفته بود: «من كه برای زنگ كار نمی‏كنم. زنگ برای من كار می‏كند. كار زنگ این است كه به من بگوید، كِی ساعت ده شده است. من ساعت مچی دارم و صبر نمی‏كنم ده دقیقه دیگر بگذرد. من می‏روم از وقت استراحتم استفاده كنم.»
انصراف از نظر