By Jerker Denrell
نوشته: جركر دنرل
ترجمه: دكتر مريم شريفيان ثاني
برای پیبردن به راز موفقیت كسبوكاری، چهكاری میتواند طبیعیتر از مطالعه كسبوكارهای موفق باشد؟
بنابراین، برای كشف راز موفقیت یك كسبوكار، مدیران باید موفقیتها و شكستها را در كنار هم مورد توجه و بررسی قرار دهند. در غیر این صورت، با توجه فقط به شركتهایی كه موفقیتهای بزرگ داشتهاند و كنار گذاشتن آنهایی كه بهطرز بدی شكست خوردهاند، روشهای كسبوكارهای پرمخاطره را بیش از اندازه ارزشگذاری خواهند كرد. آنها نخواهند توانست تشخیص دهند آیا موفقیت فعلی آنها از روشهای مناسب كسبوكار سرچشمه میگیرد یا در واقع به بركت دستاوردهای گذشته و خوششانسی بوده و بدون تلاش زیاد و بیدردسر به چنین موفقیتی دست یافتهاند.
خوشبختانه، اقتصاددانان ابزارهای بهنسبت سادهای طراحی كردهاند كه حتی وقتی دسترسی به دادههای مربوط به شركتهای ناموفق دشوار است، میتوانند خطای انتخاب را تصحیح كنند. موفقیت ممكن است الهامبخش باشد، اما اگر مدیران به داستان شكستهای رقبای خود با همان دقتی گوش فرا دهند كه به روایت موفقیتهای آنها توجه دارند، احتمال بیشتری وجود دارد كه به راز عملكرد بالا دست یابند.