گروه محصولات

عنوان مقاله: دیدگاه دیگران : الگوشناسی در پرواز : مصاحبه ای با دیوید سیبلی و جولیا یوشیدا ، محققان رفتار پرندگان

گزيده مديريت 25

ترجمه: دكتر محمدابراهيم محجوب

شناخت و پیش‏بینی تغییرات روند صنعت، یكی از توانش‏های جوهری شركت‏های امروزی است كه به مدیران اجازه می‏دهد فرصت‏ها را پیش از آنكه بر دیگران آشكار شود، شكار كنند. با اینكه شركت‏ها فهمیده‏اند بازشناسی الگوها برای ادامه كارشان مهم است،‌ هنوز خیلی مانده تا این كار را به‏ویژه در سطح استراتژیك كه میزان اطلاعات معمولاً كم و دقت آن بسیار كمتر است، به‏درستی آموزند. الگوشناسی، دست‏كم برای كسانی كه در بیرون از دنیای كسب‏وكار فعالیت می‏كنند، مهارت جدیدی نیست. طبیعت‏گرایان از روزگاران كهن برای شناسایی آنچه در پیرامونشان می‏گذرد، از الگوشناسی بهره‏ گرفته‏اند. اما شگفتی در این است كه علی‏رغم اینكه پرنده‏شناسی با دنیای پرشتاب و فرساینده كسب‏وكار فاصله زیادی دارد، مردم اهل كسب‏وكار، از نظر معرفت مورد نیاز مقوله الگوشناسی، چیزهای زیادی می‏توانند از آن بیاموزند.

برای آموختن بیشتر، خبرنگار هاروارد بیزنس ریویو با دیوید سیبلی كه شاید پیشروترین پرنده‏شناس و تصویرگر امریكا باشد، و جولیا یوشیدا پزشك كلینیك لاهی در بورلینگتون ماساچوستس كه از سال 1965 در این زمینه فعال بوده است، مصاحبه كرده است. سیبلی شرح می‏دهد پرنده‏شناسان ماهر چگونه با بهره‏گیری سریع از گنجینه دانشی كه طی سال‌ها تجربه به‏دست آورده‏اند، ظرف چند ثانیه پرنده‏ای را بازشناسی می‏كنند: «برای كسی كه در شناخت الگوهای مشترك استاد شده باشد، فوت‏وفن كار این است ببیند احتمال وقوع تفاوت در كدام زمینه‏ بیشتر است و بعد تمام توجهش را متوجه آن زمینه كند.»

فرایندی كه او شرح می‏دهد، گر چه چنان سریع واقع می‏شود كه گویی بی‏اختیار از او سر می‏زند، در عمل، همانند فرایند تشخیص‏های طبی یوشیدا، روشمند است. وی می‏گوید: «برای بازشناسی الگو باید بدانی دنبال چیستی و چه احتمالاتی وجود دارد‌ و بعد كه با بیمار رودررو شدی، آن الگوها را رده‏بندی كنی. من گمان نمی‏كنم این شباهتی به «یافتم! یافتم!» ارشمیدس داشته باشد. این یك فرایند روشمند است.»
انصراف از نظر