گروه محصولات

عنوان مقاله: نگاه ویژه به مدیریت ویرانسازی: دو مسیر برای استقامت

گزيده مديريت 139

By Clark Gilbert/ Matthew Eyring/ richard foster

نوشته: کلارک گیلبرت، متیو آیرینگ و ریچارد فاستر

ترجمه: ندا سراج

دیر یا زود، اغلب شرکت‌ها نیازمند بازآفرينی خود در پاسخ به تغییرات بازار، فناوري و تازه‌واردان خواهند بود. اما آیا یک مدل کسب‌وکاری جدید می‌تواند به‌سرعت تمام درآمدی را که مدل فعلی در تحولات بازار ازدست داده، جایگزین کند؟ به‌گفته نویسندگان اين امر تنها در موارد نادر ممکن است. به همین دلیل، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که شرکت‌های زیان‌دیده دو اقدام مجزا، اما موازی انجام دهند: «دگرگونی الف» باید موضع هسته کسب‌وکار را تغيير داده و آن را با محیط تغییریافته مطابقت دهد. «دگرگونی ب» باید یک کسب‌وکار مجزا و ويرانساز راه‌اندازی کند که منبع رشد آتی سازمان باشد. این رویکرد به شرکت امكان می‌دهد از دارایی و مزیت‌های موجود به بیش‌ترین ارزش دست یابد، در حالیکه زمان لازم برای رشد را به‏منظور ابتکار تازه فراهم کند.

این مقاله خوانندگان را با دگرگونی دوگانه سه شرکت آشنا می‌سازد که با دگرگوني عظیمی روبه‌رو بودند: اخبار صحرا که تبلیغات را به دلیل تازه‌واردان برخط از دست می‌داد؛ زیراکس که کسب‌وکار دستگاه‌های کپی آن توسط رقبای آسیایی تهدید می‌شد و بارنز.اند.نوبل که ورود كتاب الكترونيك آن‌ها را تهدید می‌کرد. در هر مورد، کلید انجام دگرگونی دوگانه ایجاد «تبادل قابلیت‌ها» بود که به هردو اقدام امکان اشتراک منابع بدون تداخل با ماموریت یا عملیات یک‌دیگر را می‌داد. نتایج تا این لحظه امیدوارکننده هستند: در هر سه شرکت کسب‌وکار اصليبه مسیر خود بازگشته و ابتکار نوآورانه رشد مقتدرآن‌ها را به‌نمایش می‌گذارد.

انصراف از نظر