By Roger Martin/ Sally Osberg
نوشته: راجر مارتین و سالی آزبرگ
آیمازون، هدف کاربری زیرساخت ماهواره عمومی را دگرگون ساخت تا تغییرات صحرای آمازون را در زمان وقوع ردیابی کند.
کارآفرینی اجتماعی در چند دهه گذشته بهعنوان شیوهای برای شناسایی و ایجاد بهبود اجتماعی بالقوه دگرگونساز پدید آمده است. مقصود شرکتهای فعال در این عرصه، معمولا رساندن منفعت اقتصادی به بخشهایی از جامعه است که نمیتوانند بدون کمک، آینده خود را در جهت بهبود، دگرگون سازند. اما این تلاشها باید از نظر مالی پایدار باشند، زیرا تضمینی وجود ندارد یارانههایی که از جیب مالیاتدهندگان یا خیرین تامین میشود، برای همیشه استمرار داشته باشد. گرامینبانک نمونهای شناختهشده از یک شرکت اجتماعی است که هر دو هدف را برآورده میکند.
در مطالعهای که در مورد برندگان جایزه بنیاد اسکول برای کارآفرینی اجتماعی انجام شد، نویسندگان مقاله به این نتیجه دست یافتند که همه آنها بر تغییر دو مشخصه یک سیستم موجود متمرکز بودند: نقشآفرینان اقتصادی مشارکتکننده در آن و فناوری توانمندسازی که در آن بهکار میرود. بهطور مثال، کیلاش ستیارتی متوجه شد پیداکردن مشتریانی که به رعایت اصول اخلاقی اهمیت میدهند توسط راگمارک (گودویو اینترنشنال فعلی) میتواند به بازدارندگی واسطههای بهرهکشی از نیروی کار در صنعت بافت فرش در هندوستان کمک کند. مت فلانری و جسیکا جکلی هم از طریق پایگاه کیوا، اعطای وام توسط وامدهندگان خرد کشورهای ثروتمند به وامگیرندگان خرد کشورهای فقیر را امکانپذیر ساختند. در حال حاضر، گودویو در سطح جهانی فعالیت میکند و کیوا در مسیر تسهیل اعطای بیش از یکمیلیارد دلار خردهوام در یکی دو سال آینده، بهخوبی پیش میرود.