گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: در ستايش چندكاري

گزيده مديريت 125
By Vangelis Souitaris/ Marcello Maestro

نوشته: وانجلیس سویتاریس و مارسلو ماسترو

ترجمه: ندا سراج

تلفن‌های بی‌موقع و سرزدن بي‌وقت همکاران، قاتلان قديمي بهره‌وری و بسياري از مدیران هستند. متخصصان هم‌عقیده هستند که بسیاری از دانشگران در رویارویی با چنین مزاحمت‌هایی با آشفتگی و حواس‏پرتی روبه‌رو می‌شوند. راه‌حلی که معمولا پیشنهاد می‌شود: اجتناب از چندكاري است. تنها دوبار در روز ايميل خود را بررسی کنید. در برابر وسوسه‌ رهاکردن کاري براي شروع كاري ديگر مقاومت کنید.
تحقیقات ما در مورد تیم‌های مديران نشان می‌دهند این سوگیری[2]‌ عليه چندكاري ممکن است گمراه‌کننده باشد. مدیرانی که تا پایان یک کار بی‌وقفه به همان کار می‌پردازند، در حقیقت به سازمان خود خدمت نمی‌کنند. در برخی شرایط تیم‌های مدیریتی سطح بالا هنگامی‌ که مزاحمت‌ را می‌پذیرند (یا از آن استقبال می‌کنند) عملکرد بهتری دارند.
با مطالعه مدیران‌عامل و دیگر مدیران دویست شرکت جديد تکنولوژی‌‌محور از بورس لندن، میزان چندوظيفه‌ای بودن (گرایش به چندكاري) تیم‌های مدیریتی ارشد را ارزیابی و سپس درآمد شرکت را مدنظر قرار دادیم. به این دلیل شرکت‌های تکنولوژی‌محور را برگزیدیم چون تیم‌های مديریتی در این شرکت‌های پویا اغلب خودبرگزيده هستند و اعضا معمولا چشم‌انداز مشابهي دارند.
با استفاده از مصاحبه و پرسش‌نامه دریافتیم کم‌وبيش یک‌سوم تیم‌ها در نمونه انتخابی بسیار چندكار بودند. حدود یک‌ششم تیم‌ها به شدت تک‌كار بودند: آن‌ها به چندكاري علاقه‌ای نداشته و از آن اجتناب می‌کردند. بقیه گرایش‌های متعادلی داشتند.

دریافتیم



[1] . وانجلیس سویتاریس، استاد دانشکده کسب‌وکار کاس در انگلیس است. مارسلو ماسترو، مدیرکل بنگاه سرمایه‌گذاری براومارکت است.
[2]. bias
انصراف از نظر