By Guido Jouret
نوشته: گویدو جورت
ترجمه: حسین حسینیان
سیسکو تجربه زیادی در توسعه تکنولوژی در درون خود دارد. همچنین مهارت خود را در افزودن بر محصولات خود از طریق تملک هدفمند شرکتهای نوپای تکنولوژیمدار بهاثبات رسانده است. زمانی نهچندان دور، این شرکت رقابتی داخلی برای نوآوری راه انداخت و به بهترین ایدههای محصول جدید پاداشهای نقدی داد.
اما پس از چند سال، سیسکو به جستوجوی ورای دیوارهای خود پرداخت تا ببیند چه نوع ایدهها (و دیدگاههای متنوع) را میتواند در دنیای گستردهتر بیرونی پیدا کند. در اواخر سال 2007، مسابقه آیپرایز را راه انداخت. هدف، ایجاد یک کسبوکار جدید میلیوندلاری حول یک ایده برنده بود که از بين تعداد زیادی ایدههای بیرون از سیسکو انتخاب شده بود. موضوع مسابقه، ایدهای بود که باید با استراتژی سیسکو همسو میشد و از موقعیت آن در رهبری بازار تکنولوژی اینترنت بهره میگرفت. در مجموع، 2500 نفر از 104 کشور در وبسایت آیپرایز ثبتنام و بیش از 1200 ایده عرضه کردند. پس از فرایندی چالشی برای غربال و ارزیابی ایدهها که یک سال بهطول انجامید، هیات داوری متشكل از کارکنان سیسکو، ایده خلق شبکه برقی «هوشمند» را برگزید. این ایده با قابلیتها و استراتژی بلندمدت سیسکو همخوانی داشت.
در این مقاله، جورت، مجری آیپرایز و مدیرکل تکنولوژی گروه تکنولوژیهای نوپدید سیسکو، از تجربه برخورد با پیچیدگیهای نامنتظره و کارمندمحوری شدید جمعیتسپاری سخن میگوید: «برداشت غلط درباره جمعیتسپاری آن است که با راهانداختن یک وبسایت و تعیین جایزه میتوان بیمعطلی از خاک طلا ساخت. این چیزی نیست که اتفاق خواهد افتاد.»