By Philippe Haspeslagh / Tomo Noda / Fares Boulos
نوشته: فیلیپ هاسپسلاگ و تومو نودا و فارس بولوس
ترجمه: دکتر حمیدرضا فرتوک زاده
مديريت سودمدار در يك برداشت نظري بسيار آسان مينمايد: تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه يك معيار اقتصادي براي سودآوري برگزينيد و دريافتي كاركنان را بر اساس پيشرفت در اهداف توافق شده به آن گره بزنيد و به پيش برويد! مديران و كاركنان همه گونه تصميمات سودآفرين را اتخاذ خواهند كرد.
اما در عمل، كار به اين سادگي نيست. واقعيت اين است كه تقريباً نيمي از شركتهايي كه معيارهاي وي.بي.ام را اتخاذ كردهاند، نتايج قابل توجهي كسب نكردهاند. نويسندگان مقاله برآنند كه اين مشكل از آنجا ناشي ميشود كه يك برنامه موفق وي.بي.ام، در واقع به معناي ايجاد تحول زيربنايي در فرهنگ سازماني است. نتايج حاصل از پژوهش گسترده آنها در زمينه پيادهسازي وي.بي.ام نشان ميدهد كه اجراي عملي وي.بي.ام بسيار پيچيدهتر از آن است كه برخي از طرفدارانش تصور ميكنند. اين كار مستلزم صبر، تلاش و هزينههاي قابل ملاحظهاي است. براساس مطالعات اين محققان، شركتهايي كه برنامههاي وي.بي.ام را با موفقيت به كار بستهاند، داراي پنج ويژگي هستند: