گروه محصولات

عنوان مقاله: در جستجوي سود : فراتر از ارقام

گزيده مديريت 12

By Philippe Haspeslagh / Tomo Noda / Fares Boulos

نوشته: فیلیپ هاسپسلاگ و تومو نودا و فارس بولوس

ترجمه: دکتر حمیدرضا فرتوک زاده

مديريت سودمدار در يك برداشت نظري بسيار آسان مي‌نمايد: تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه يك معيار اقتصادي براي سودآوري برگزينيد و دريافتي كاركنان را بر اساس پيشرفت در اهداف توافق شده به آن گره بزنيد و به پيش برويد! مديران و كاركنان همه گونه تصميمات سودآفرين را اتخاذ خواهند كرد.

اما در عمل، كار به اين سادگي نيست. واقعيت اين است كه تقريباً نيمي از شركت‌هايي كه معيارهاي وي‌.بي.‌ام را اتخاذ كرده‌اند، نتايج قابل توجهي كسب نكرده‌اند. نويسندگان مقاله برآنند كه اين مشكل از آنجا ناشي مي‌شود كه يك برنامه موفق وي‌.بي.‌ام، در واقع به معناي ايجاد تحول زيربنايي در فرهنگ سازماني است. نتايج حاصل از پژوهش گسترده آنها در زمينه پياده‌سازي وي‌.بي.‌ام نشان مي‌دهد كه اجراي عملي وي‌.بي.‌ام بسيار پيچيده‌تر از آن است كه برخي از طرفدارانش تصور مي‌كنند. اين كار مستلزم صبر، تلاش و هزينه‌هاي قابل ملاحظه‌اي است. براساس مطالعات اين محققان، شركت‌هايي كه برنامه‌هاي وي‌.بي.‌ام را با موفقيت به كار بسته‌اند، داراي پنج ويژگي هستند:

 1-     تقريباً همه افراد در همه سطوح، پايبندي خود را به سودآفريني براي سهامداران اعلام داشته‌اند.
 2-     از طريق آموزش، محيطي ايجاد كرده‌اند كه آمادگي پذيرش دگرگوني را دارد.
 3-     از طريق ايجاد سيستم‌هاي تشويقي گسترده كه پيوند نزديكي با معيارهاي عملكرد در وي‌.بي.‌ام دارند، به تقويت و تحكيم آموزش‌ها پرداختند و اين كار سبب شد كه احساس تعلق خاطر مالكانه نسبت به برنامه وي‌.بي.‌ام و نيز نسبت به كليت سازمان در افراد شكل بگيرد.
 4-     براي اينكه كاركنانشان بتوانند تصميمات سودآفرين بگيرند، در صدد ايجاد تحولات اساسي در سازمان خود بودند.
 5-   تغييراتي كه در سيستم‌ها و فرايندهاي شركت داده بودند، بسيار گسترده‌تر و فراگيرتر از آن بود كه محدود به گزارش‌هاي مالي و نظام پرداخت حقوق و دستمزد شود.
 اجراي برنامه وي‌.بي.‌ام دشوار و پرهزينه است. اما با اين همه، نويسندگان مقاله معتقدند كه اگر به خوبي به كار بسته شود، سازمان را در مسير سودآفريني قرار مي‌دهد.

 

انصراف از نظر