گروه محصولات

عنوان مقاله: در اقتصاد زیست‌بوم، استراتژی شما چیست؟

گزيده مديريت 214

By Michael Jacobides
نوشته: مایکل جیکوبیدس
ترجمه: دکتر سیدرضا نوری و آرش غفاری
در بسیاری محیط‌ها، یک بنگاه اقتصادی دیگر یک بازیگر مستقل استراتژیک نیست. موفقیت آن بستگی به همکاری با سایر بنگاه‌ها در یک زیست‌بوم طراحی‌شده گسترده در بخش‌های مختلف دارد. در این موارد‌، چارچوب‌های سنتی استراتژی كمك چندانی نمی‌کنند. در عوض‌، نویسنده می‌گوید‌، شرکت‌ها باید روی پنج ‌پرسش متمرکز شوند:
•    آیا می‌توانید به بنگاه‌های دیگر کمک کنید خلق ارزش کنند؟ موفقیت همان‌قدر به نوآوری در بنگاه خود بستگی دارد که به کمک در نوآوری دیگر بنگاه‌ها.
•    شما چه نقشی باید بازی کنید؟ حتما لازم نیست، معمار اصلی زیست‌بومتان باشید؛ بعضی اوقات بهتر است نقش را به‌اشتراک بگذارید یا یک مکمل باشید.
•    شرایط چه باید باشد؟ دو انتخاب حاکمیتی کلیدی وجود دارد: چه کسی می‌تواند به زیست‌بوم دسترسی پیدا کند و به چه اندازه شرکای شما باید فقط وابسته به زیست‌بوم شما باشند.
•    آیا سازمان شما می‌تواند سازگار باشد؟ نیازهای مشتریان و آرزوهای تکمیل‌کننده‌ها در همکاری‌کردن می‌تواند به‌طرز چشمگیری تغییر کند و نیاز به تغییر در تخصیص منابع شما به‌وجود آورد.
•    چه تعداد زیست‌بوم را باید مدیریت کنید؟ برخی سازمان‌دهندگان موفق، زیست‌بوم‌های متعددی را هدایت می‌کنند که هر کدام بخش متفاوتی از ‌کسب‌وکار را پوشش می‌دهند و هر یک به مسیری متفاوت برای توسعه منجر می‌شوند‌.

انصراف از نظر