By Don Moyer
نوشته: دون مایر
ترجمه: نیما اسدی نیا
نویسنده و طنزپرداز انگلیسی، داگلاس آدامز، گفته است، «کسانی که توانایی چشمگیری در یادگیری از تجارب دیگران دارند، کمتر تمایلی به انجام این کار دارند.» گاهي تجربه شخصی تنها معلمی است که خواهان توجه به آن هستیم. با وجود قدرت یادگیری بیواسطه، آموزههای تجربی گهگاه میتوانند گمراهکننده باشند. کیشول سنگوپتا، طارق عبدالحمید و لوک ونواسنهاودر مقاله «دام تجربه» میگویند، مدیران در مواجهه با مشکلات پیچیده، اغلب بر مدلهای ذهنی حاصل از تجارب قبلی تکیه میکنند و این، مانع دستیابی به بینش جدید در رویارویی با مشکلات میشود. در هنگام بروز مشکلات پیچیده، افراد «یا آنها را نادیده میگیرند یا قواعدسرانگشتی را بهکار میگیرند که فقط برای وضعیتهای ساده مناسبند.»
رهبران در هنگام ارتقا و افزایش مسئولیتها باید از این موضوع آگاه باشند. دانش میتواند زاییده تجربه باشد، اما تجربه همیشه بهتنهایی برای رویارویی با چالشهای پیچیده امروز مدیران ارشد کافی نیست.