گروه محصولات

عنوان مقاله: درس‌ های رهبری از آبراهام لینکلن

گزيده مديريت 96

گفت و گويي با دوريس كرن كودوين، تاريخ نگار

ترجمه: حسين حسينيان

در ژانویه 2008، کتی کوریک، مجری شبکه سی.بی.اس، از باراک اوباما پرسید به جز انجیل چه کتاب دیگری را با خود به کاخ سفید خواهد برد؟ نام این کتاب پرفروش، «تیم دشمنان» بود که توسط دوریس کرن‌گودوین در سال 2005 عرضه شده و به رهبری آبراهام لینکلن در خلال جنگ‌های داخلی آمریکا می‌پردازد. این نشانه‌ای بود که اوباما می‌خواهد در سبک رهبری از آبراهام لینکلن پیروی ‌کند.

 وی سیاستمداران نام‌آوری را وارد کابینه خود ساخته که هر کدام رقیب انتخاباتی امروز و فردا هستند. اوباما تکرارکننده استراتژی لینکلن است که تیمی از تواناترین رقبای خود و کسانی خلق کرد که از طرح موضوع نزد وی واهمه نداشتند و به توانمندی رهبری خود سخت معتقد بودند.
 برای برگرفتن درس‌هایی از دولت لینکلن، ویراستار ارشد هارواردبیزنس‌ریویو، دایان کوتو، به گفت‌وگو با دوریس کرن‌گودوین پرداخت. وی تاریخ‌نگار و برنده جایزه پولیتزر و صاحب کتاب‌های دیگری از جمله «عصر نامتعارف» (درباره فرانکلین و الینور روزولت)، «فیتزجرالدها و کندی‌ها» و «رویای آمریکایی» است.
 در آن گفت‌وگوی پردامنه، گودوین از مزیت‌های تشکیل کمیته مدیرانی از افراد مصمم و صریح‌اللهجه‌ای سخن می‌گوید که اخبار بد را از رهبران پنهان نمی‌سازند. وی توضیح می‌دهد که لینکلن چگونه گروهی از افراد را که خود مدعی رییس‌جمهوری بودند (و خیلی‌هایشان هم در این راه اقدام کرده‌ بودند) مدیریت کرد. او به کشف رمز جادوی لینکلن می‌پردازد. به‌عقیده وی، جنس این جادو نه از جنس کاریزما، بلکه هوشمندی عاطفی بود. وی به بیان افکار خود درباره تاثیر بحران اقتصادی کنونی پرداخته و فرصت‌هایی را برمی‌شمارد که این دوران استثنایی برای رهبران سیاسی و کسب‌وکار به‌یک‌اندازه فراهم می‌آورد.
انصراف از نظر