مصاحبه با کاتسواکی واتانابه
ترجمه: محمدرضا دلجویه و فاطمه سیفی
در سپتامبر سال گذشته، تویوتا رسماً پیشبینی کرد در سال 2007، نهمیلیون و سیصدوچهل هزار دستگاه خودرو بهفروش خواهد رساند که این رقم آن را تبدیل به بزرگترین خودروساز جهان خواهد كرد. اما رشد سریع و جهانیشدن فشارهای زیادی را بر این شرکت وارد میسازند و فشار برای مـوفـقـیـت از پیشترها آغاز شده است. دو تن از ویراستاران هاروارد بیزنس ریویو با کاتسواکی واتانابه، مدیرعامل تویوتا و همچنین چند تن از مدیران ارشد آن مصاحبه کردهاند تا درباره استراتژیهایی که برای رویارویی با آینده ترسیم کردهاند سوالاتی داشته باشند.
جِی.دی پاور و شرکتهای تحقیقاتی دیگر برای بیش از یک دهه تویوتا را از نظر کیفیت، قابلیتاطمینان و دوام در میان خودروهای برتر جهان قراردادهاند. اما در سال 2006 مجموعه مشکلاتی که در خودروهای تویوتا بروز کرد، خدشههایی را بر شهرت این شرکت وارد ساخت. از این گذشته، توسعه سریع برای پاسخ به تقاضا و تلاش برای همگامی با تغییرات تکنولوژیک باهم ترکیب شدهاند تا به چالش با بلندپروازیهای تویوتا و «راه تویوتا» بپردازند.
برای واتانابه، شماره یک بودن به معنای بهترین بودن از لحاظ کیفیت در دنیاست. او میگوید، اگر کیفیت تویوتا پیوسته در حال بهبود باشد، حجم تقاضا و درآمد نیز از آن تبعیت خواهند کرد. اگر مشکلاتی ناشی از گسترش بیش از حد تویوتا حادث شوند، او میخواهد این مشکلات مشهود و ملموس شوند، زیرا در این صورت افراد «مغزشان را برای حل آنها بهکار میاندازنـد» و اگـر این به مـعنـای «بـهتعویقانداختن رشد باشد، بگذار باشد».
استراتژی بلندمدت تویوتا شامل توسعه هر دو مدل منطقهای و جهانی بهمنظور رقابت در عرصه جهانی با یک خط کامل از محصولات است. واتانابه قصد دارد با ترکیبی از کایزن (بهبود مستمر) و کاکوشین (نوآوریهای بدیع) به اهداف خود دست یابد. یکی از چشماندازهای وی ازآینده «خودروی رویایی» است. خودرویی که هوا را تمیز میکند، از تصادفات پیشگیری میکند، سلامتی را ارتقامیبخشد، هیجانبرانگیز است و میتواند دور دنیا را با یک باک بنزین طی کند.