گروه محصولات

عنوان مقاله: دانشمند داده ها‌: جذاب ترین شغل قرن بیست ویکم

گزيده مديريت 137

By Thomas Davenport/ D.J. Patil

نوشته: توماس داونپورت و دی.جِی پاتیل

ترجمه: دكتر احمد عيسی خانی

در دهه 1990، مهندسي رایانه و تحلیلگري وال‌استریت، داغ‌ترین مشاغل کسب‌وکار بودند. امروزه دانشمندان داده‌ها، افرادی هستند که شرکت‌ها‌ برای استخدام آن‌ها رقابت می‌کنند. مقارن با اين‌كه شرکت‌ها با حجم و انواع بی‌سابقه‌ای از اطلاعات کلنجار می‌روند، تقاضا برای این نوع تخصص هم بسیار بیش‌تر از عرضه آن شده است. شركت سرمايه‌گذاري مخاطره‌جوي گرِیلاک پارتنر (که لینکدین و فیس‌بوک را پشتیبانی كرد) بسیار نگران کمبود دانشمند داده‌هاست و يك تیم كارمنديابي را مختص روانه‌سازی آن‌ها به سبد سرمايه‌گذاري‌هاي خود کرده است.

دانشمندان داده‌ها کلید محقق‌سازی فرصت‌های موجود در داده‌های بزرگ هستند. آن‌ها به داده‌ها نظم می‌بخشند، الگوهای جذاب موجود در آن‌ها را پیدا می‌کنند و به مدیران درباره کاربرد آن در محصولات، فرایندها و تصمیم‌ها پیشنهاد مي‌دهند وداستان‌های مدفون در دل داده‌ها را پیدا کرده و انتقال می‌دهند. آن‌ها فقط گزارش ارائه نمی‌کنند، بلكه به پرسش‌هاي موجود در بطن مسائل دست پیدا می‌کنند و رویکردهای خلاقانه‌ای برای آن‌ها ارائه می‌کنند. برای مثال، یک دانشمند داده‌ها که در حال مطالعه مسئله کلاهبرداری بود متوجه شد که مسئله با اصل توالی دی.ان.ای مشابهت دارد و با ترکیب این دو دنیای مجزا، راه‌حلی را ارائه کرد که میزان زیان‌های ناشی از کلاهبرداری را به نحوی چشمگیر کاهش داد.

در این مقاله دانپورت از دانشکده کسب‌وکار هاروارد و پاتیل از شرکت گریلاک به آن‌چه سازمان‌ها باید درباره دانشمندان داده‌ها بدانند نگاهی عمیق می‌اندازند: کجا آن‌ها را جست‌وجو کنیم، چگونه آن‌ها را جذب و پرورش دهیم و چگونه نخبه‌ترین آن‌ها را شناسایی کنیم.

انصراف از نظر