گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقیت : سفر رهبری

گزيده مديريت 24

By Leonard Schaeffer

نوشته: لئونارد شافر

ترجمه: دکتر مریم شریفیان ثانی

تغییر سبك رهبری یا اصلاح روش آزمودن یك مشكل كسب‌وكاری، هیچ‌وقت امر ساده‌ای نبوده است. بیشتر مدیران، وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند، به سبك مدیریتی یا دیدگاهی روی می‌آورند كه در آخرین موقعیت دشوار و بحرانی كه با آن روبه‌رو شده‌اند، كارساز بوده است. اما دیدگاه‌های قدیمی، ندرتاً در شرایط جدید و دشوار پاسخ می‌دهند.

 این نكته را از لئونارد شافر رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شبكه‌های بهداشتی وِل‌پوینت بپرسید كه یكی از بزرگترین و موفق‌ترین شركت‌های مراقبت حساب‌شده امریكا است. او توضیح می‌دهد چگونه آگاهانه سه سبك كاملاً متفاوت رهبری را در مقاطع بحرانی 30 سال خدمت حرفه‌ای خود و با توجه به چالش‌های موجود كسب‌وكار برگزیده است.
 در دوران زمامداری كارتر، شافر، اداره امور مالی مراقبت بهداشتی در ایالات متحده امریكا را سرپرستی می‌كرد و مسئولیت خود را در جهت كارامدتر كردن روش‌های انجام كار در آن موسسه پیش برد. سپس، شركت بلوكراس كالیفرنیا را از یك دیوانسالاری سردرگم با زیان روزانه بیش از یك میلیون دلار، به شركتی قوی مانند وِل‌پوینت در بخش عمومی تبدیل كرد. اوضاع و احوال وخیم بلوكراس، به شافر تحمیل كرده بود در ابتدای امر رهبری مستبد باشد كه وظیفه مدیریت را معادل وظیفه یك جراح بخش فوریت‌های پزشكی می‌داند و مجبور است هر كاری را برای نجات زندگی بیمار انجام دهد. اما زمانی كه شركت به وضعیت مطلوب برگشت، این مدیرعامل، سبك رهبری «هر تصمیمی بهتر از بی‌تصمیمی است» را كنار گذاشت. او به رهبری مشاركت‌جو و غیرمداخله‌گر مبدل شده است كه راهبردها و اهداف را از بالا تعیین می‌كند، اما اجازه می‌دهد مدیران صف و مدیران ارشد وِل‌پوینت بهترین راه رسیدن به آن اهداف را مشخص كنند. اخیراً، شافر به رهبری اصلاح‌گر تغییر یافته است رهبری كه دائماً یك پایش بیرون از شركت است تا موجب برانگیختن تغییرات در صنعت مراقبت بهداشتی و نیز جامعه شود.
شافر اذعان می‌كند تغییر سبك رهبری، مشكلاتی را نیز به‌بار می‌آورد، اما این انعطاف‌پذیری برای تحقق بخشیدن به موفقیت شركت و موفقیت شخصی لازم است.
انصراف از نظر