گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقیت : رهبری ارزش مدار

گزيده مديريت 29

By Brian Pitman

نوشته: برایان پیتمن

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

در خلال سال‌های 1983 تا 2001، بانك انگلیسی لویدز تی.اس.بی از طریق كم‌كردن شاخ‌وبرگ‌های خود و تمركز بیشتر، سرمایه بازار خود را چهل برابر كرد. اما عامل دیگری هم در كار بود و آن مدیرعاملی بود كه دگرگونی فرهنگ شركت را هدایت كرد. سر برایان پیتمن، مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره این بانك در دوران مذكور توضیح می‌دهد كه چگونه این بانك به مصداق مدیریت مبتنی بر ارزش تبدیل شد.

پیتمن تاكید دارد كه رهبری بر مبنای ارزش مستلزم چیزی فراتر از تعیین تعدادی معیارهای سلیقه‌آی عملكرد ویا روش‌های حسابداری است. این‌كار دربرگیرنده انجام انتخاب‌های دشوار و حتی دردآور است. برای انجام چنین انتخاب‌های دشواری باید تعریف واحدی از موفقیت و ابزاری یگانه برای اندازه‌گیری آن داشته باشیم. پیتمن هشدار می‌دهد كه بدون این تمركز، سردرگم شده و تلاش‌هایشان به دلیل پی‌گیری اهداف چندگانه كم‌رنگ می‌شود.وی در لویدز، یك هدف واحد و هدایت‌كننده (خلق ارزشی بیشتر برای سهام‌داران) را جانشین مجموعه‌‌ای از اهداف تلویحی (خدمت به سهام‌داران، خدمت به مشتریان، خدمت به كاركنان و خدمت به كلیت جامعه) و معیارهای داخلی پیچیده و جاافتاده كرد. وی دریافت كه این هدف به جای آن‌كه مسئولیت در برابر سایر بهره‌بران را نفی كند، باعث ارزش‌آفرینی برای همگان شد. سطح رضایت مشتریان ارتقا یافت، كاركنان از دریافتی‌های بهتری بهره‌مند شدند و لویدز بهتر از قبل به جامعه خود خدمت كرد.

متمركز ساختن افراد بر انجام اموری كه ارزشی واقعی برای شركت می‌آفرینند، مستلزم ایجاد محیطی سرشار از پرسش‌گری و اكتشاف توسط رهبر است. دگرگونی باورها از بطن فرایند آموزش پدیدار می‌شود كه خود همواره مستلزم درگیری در بحث‌های داغ است. در واقع، عدم‌توافق، كلید رسیدن به توافق است. بدون تعارض، افراد به‌سادگی در دام بی‌تعهدی نسبت به برنامه می‌افتند.
انصراف از نظر