By Dick Martin
نوشته: ديك مارتين
ترجمه: دكتر مريم شريفيان ثانی
روزگاری، پیكره طلایی جوان بالداری بر فراز بام دفترمركزی قدیمیشركت ای.تی.اند.تی جای گرفته بود. اما وقتی این پیكره تقریباً هفتمتری را پایین آوردند تا جلا داده و در ساختمان جدید ای.تی.اند.تی قرار دهند، رییس شركت از عریانی كامل پیكره شوكه شد. بنابراین دستور داد، علاوه برجلادادن، پیكرهابترهم شود. از این رو، «پسر طلایی» ابتربه استعارهای برای تاریخ درگیریهای اخیر ای.تی.اند.تی و نشانهای هشداردهنده برای همه شركتهایی درآمد كه در محیط بیرحم امروزی كسبوكار فعالیت میكنند. در حالیكه مشاوران پردازش تصویر ذهنی شركت و مدیران ارشد برای جلابخشیدن به انگاره یك شركت میكوشند، گروههای خاص فشار و رسانهها میتوانندبا ضربههای كوچك بیشمار آن را فرسوده و ابتر سازند.
نویسنده مقاله كه معاون سابق روابط عمومیای.تی.اند.تی است، به بعضی از تلخترین جدالهای روابطعمومی شركت، ازدیدگاه فردی درونسازمانی مینگرد. این موارد شامل شكست پیدرپی دو طرح انتصاب مدیرعامل، ناتوانی ای.تی.اند.تی درپاسخگویی به انتظارات افزونشده بعداز انتصاب مایك آرمسترانگ بهعنوان مدیرعامل واتهام تبعیض نژادی به آن پس از چاپ كاریكاتوری در یكی از نشریات كاركنان میشود. نویسنده، چهارآموزه راپیشنهاد میكند: مسحور تلقینهای خود نشوید؛ به شیوه تفكررسانهها پی ببرید؛ نیازهای همه ذینفعان را موردتوجه قراردهیدونسبت به پژواك عاطفی آنچه حقایق بدیهی بهنظر میرسند، حساس باشید.
نویسنده، برای بیان نكته آخر به حذف چهل هزار شغل توسط ای.تی.اند.تی درسال1996 اشاره میكند. والاستریت هیجانزده شد، اماتام بروكا از شبكه ان.بی.سی اظهار داشت كاهش نیروی كار ممكن است نشانه یك سال طولانی ونگرانكننده دیگر برای طبقه متوسط مردم امریكا باشد. استدلال منطقی ای.تی.اند.تی هم نتوانست تاثیر نمادین این بیكاری را از بین برد و در نهایت و پس از نبردهای متعددروابطعمومی، ای.تی.اند.تی (هر چند زخمخورده، اماباتدبیرتر) آموخت دست از حذف مشاغل خود بردارد.