گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقيت: هنگام بازسازي فرهنگي شركت

گزيده مديريت 11

By Carol Lavin Bernick

نوشته: کارول لاوین برنیک

ترجمه: کهزاد آذرهوش

در سال 1994، شركت توليد‌كننده محصولات مصرفي، آلبرتو كالوِر امريكايي شمالي، با كاهش فروش و مشكل‌ترين محيط رقابتي تاريخ خود مواجه شد. كارول لاوين برنيك، رييس هيات‌مديره شركت مي‌دانست كه برآمدن از عهده اين چالش‌ها مستلزم وجود نوعي فرهنگ سازماني است كه در آن تاريخ شركت از آن بي‌بهره بود او با تمركز بر چهار موضوع يا قلمرو فرهنگي شركت مزبور را متحول ساخت.

 در قدم اول، برنيك فرهنگ سازماني را با بارز ساختن ارزش‌ها و رفتارهاي مطلوب موجود، در معرض ديد همگان قرار داده و آن را تا حد اولويت اول ارتقا داد. سخنراني‌هاي سالانة او در زمينة «موقعيت شركت» بر اين نكته تاكيد مي‌كرد كه كاركنان بايستي خود را با واقعيات كسب‌وكار و عوامل اصلي پيشرفت تطبيق دهند. امروزه، كاركنان بيانيه‌اي به نام «ارزش‌هاي اقتصادي فردي» حاوي چگونگي مشاركت آنان در سودآوري شركت براي خود تنظيم مي‌كنند. همة كاركنان نيز بايد از ده فرمان فرهنگي شركت مطلع باشند.
 در قدم دوم، برنيك و تيم مديران اجرايي شركت نقشي تحت عنوان «رهبر توسعه و گسترش رشد» آفريدند. در اجراي نقش مزبور، هر يك از رهبران تربيت و ارشاد حدود 12 نفر را به عهده گرفتند. ملاقاتهاي مكرر او با رهبران مزبور آنها را به عوامل تحول در جهتهاي بالا و پايين سلسله مراتب سازمان تبديل مي‌كند. نقش مزبور بسيار مورد علاقه افراد است، زيرا رهبران مزبور از قدرتي واقعي براي ايجاد تغيير برخوردارند. هر سال، آنها با آراي خود موضوعاتي (اعم از جزئي و كلي) را كه لازم است توسط مجموعه كسب‌وكار مورد توجه قرار گيرد، تعيين مي‌كنند.
 در قدم سوم، شركت همه كاركنان را منظور تشخيص زمينه‌هاي بهبود و همچنين به دست آورن اطلاعات بازخوردي 360 درجه‌ براي رهبران گروه‌ها و مديريت عالي شركت، مورد بررسي و همه‌پرسي قرار مي‌دهد. در قدم چهارم نيز، موفقيت‌ها با استفاده از واگذاري سهام، شركت به عنوان جايزه به بهترين رهبران گروه، اعطاي جايزه كارآفرينان به  ابداع‌كنندگان و نوآوران برجسته و بسياري تدابير كمتر رسمي ديگر، طي مراسمي مورد تجليل قرار مي‌گيرند.
 از سال 1994 تاكنون، شركت نرخ خروج غيرمعمول از خدمت را به نصف كاهش داده، 83 درصد افزايش فروش داشته و شاهد 33 درصد افزايش سود قبل از كسر ماليات (به عنوان شاخص تاثير تحول فرهنگي در رسيدن به نتايج درخشان كسب‌وكاري) بوده است.
انصراف از نظر