گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقيت: كارآفرين مادرزاد

گزيده مديريت 13

By Dan Bricklin

نوشته: دان بریکلین

ترجمه: دکتر محمود احمدپور

هر كارآفرين بلندپروازي مي‌تواند واقعيات كسب‌وكار را بدون مكث به شرح زير بيان كند: از ريسك نترسيد و با آن راحت برخورد كنيد؛ بهترين افراد را به كار گيريد؛ كاري را انجام دهيد كه دوست داريد و آن را صرفاً‌ به خاطر پول انجام ندهيد.» با اين حال، جاده موفقيت مي‌تواند به مثابه بالارفتن توام با سعي و تلاش از صخره‌اي لغزنده براي رسيدن به صخره‌اي ديگر باشد و هيچ‌كس بهتر از دان بريكلين (مخترع ويزي‌كالك، نخستين صفحه گسترده الكترونيكي) به اين امر واقف نيست.

 در اين مقاله، بريكلين كه هم اينك چهارمين شركت خود را راه‌اندازي مي‌كند، زندگي خود را به عنوان يك كارآفرين و خانه‌به‌دوش حرفه‌اي شرح مي‌دهد. بريكلين معتقد است كه علاوه بر عناصر متعارف براي ايجاد يك كسب‌وكار (آموزش قوي، استعداد و انتخاب زمان‌ مناسب) كارآفرينان بايد براي دستيابي به موفقيت در طول مسيري كه داراي فراز و نشيب‌هاي اجتناب‌ناپذيري است، چند شگرد ديگر در چنته داشته باشند.
 نخست اينكه، كارآفرينان بايد بفهمند كه چه ارزشي را براي تلاش‌هاي خود به بار مي‌آورند. آنها بايد محدوديت‌هاي خود را (هم از لحاظ ارزيابي علاقه وافر خود به ريسك و ايثار فردي و هم از لحاظ تشخيص زماني كه آرزوها و بلند‌پروازي‌هايشان از مهارت‌هايشان فراتر مي‌رود) بشناسند. براي مثال، اگر استعداد و مهارت آنها با نيازهاي موجود كسب‌وكارهايشان مطابقت نداشته باشد، ممكن است به كمك ديگران نياز داشته باشند.
 دوم اينكه، كارآفرينان براي آغاز كسب‌وكار نبايد درنگ كنند و اگر هم درنگ مي‌كنند، بايد بدانند كه با گذشت زمان ممكن است از تمايل آنها به فدا كردن زندگي و عمر خود براي كسب‌وكارهايشان كاسته شود.
 سوم اينكه، كارآفرينان بايد بدانند كه شخصيت و هويت آنها جداي از كسب‌وكارهايشان است. بنابراين، بايد به خاطر داشته باشند كه شكست كسب‌وكارهايشان، آنها را به افرادي منفور تبديل نمي‌كند. به همين نحو، موفقيت كسب‌وكارهاي آنها نيز موجب نمي‌شود كه ديگران آنها را افرادي نابغه و سوپرمن (ابرمرد) بدانند.
 در واقع، آموزش، استعداد و زمان‌بندي مناسب از شرايط لازم براي كارآفريني هستند، اما كارآفرينان بايد به كاري كه انجام مي‌دهند، نيز واقعاً‌ علاقه داشته باشند. همچنين، آنها بايد تواضع لازم براي درخواست كمك در مواقع لازم را داشته باشند. طبق نظر بريكلين، امروزه بسياري از كارآفرينان شركتهاي دات‌كام، تاوان غرور و تكبر خود را مي‌پردازند. چيزهاي زيادي مي‌توان از خطاهاي آنها آموخت.
انصراف از نظر