گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقيت: دگرگون سازي يك شركت محافظه كار

گزيده مديريت 12

By Katherine Hudson

نوشته: کاترین هادسن

ترجمه: محمدرضا ربیعی مندجینی

به سختي مي‌شود تصور كرد كه شركت برادي مكاني باشد كه بتوان در آن ردپايي از فرهنگ شوخ‌طبعي يافت. اين شركت سنتي توليد‌كننده علائم صنعتي و ديگر محصولات شناسايي، تا سال 1989 به كاركنان خود اجازه‌ نمي‌داد، هنگامي كه پشت ميزشان هستند حتي يك فنجان قهوه بنوشند. اما زماني كه در سال 1994، كاترين هادسن مديرعامل آن شد، او و تيم مديريتيش به اين نتيجه رسيدند كه تزريق مايه‌اي از شادي و شوخ‌طبعي در فرهنگ خشك و رسمي سازمان مي‌تواند نتايج مثبتي داشته و ميزان فروش و عملكرد كاركنان را افزايش دهد.

 در اين مقاله، هادسن شيوه عملكرد خود براي تغيير فضاي برادي و ايجاد فرهنگ شادي و نشاط را در قالب شش اصل شوخ‌طبعي موقرانه توضيح مي‌دهد: علاوه بر شما، ديگران نيز بايد از فضاي نشاط‌آور محيط كار لذت ببرند؛ شوخي‌ها بايد با آگاهي از حساسيت‌هاي فرهنگي توام باشند؛ خنده و مزاح زبان‌هايي بين‌المللي هستند كه به خوبي فهميده مي‌شوند؛ شوخ‌طبعي به شركت‌ها كمك مي‌كند تا از شرايط بحراني عبور كنند؛ شادي و نشاط را مي‌توان در لابه‌لاي برنامه‌هاي رسمي گنجانيد؛ فعاليت‌هاي خودجوش در اين زمينه مي‌تواند نتيجه‌بخش باشد و ترويج شوخ‌طبعي بايد از بالاترين مقام آغاز شود. او هر اصل را با ارائه مثال‌هاي فراواني توضيح مي‌دهد.
 در برادي، اشاعه فرهنگ شوخ‌طبعي باعث شده است، روحيه همكاري در سازمان و اعتماد و دوستي بين كاركنان افزايش يابد. شوخ‌‌طبعي، گفتماني را در اين شركت آغاز كرده است كه نوآوري و ابتكار را در همه جاي آن مي‌پراكند، پيام‌هاي شركتي را به گونه‌اي به خاطر ماندني به كاركنان منتقل مي‌كند، با كاهش تنش و اضطراب، بهره‌وري را افزايش مي‌دهد و اين تنها بخشي از فوايد آن است. طي 7 سال گذشته، ميزان فروش شركت افزايش يافته و ميزان درآمد خالص سرمايه‌گذاري در بازار نيز تقريباً سه برابر افزايش يافته است. تجربه برادي نشان مي‌دهد كه تقويت روحيه شوخ‌طبعي و شادي در محيط كار، نه تنها فرهنگ شركتي را تقويت مي‌كند، بلكه عملكرد كسب‌وكار را نيز بهبود مي‌بخشد.
انصراف از نظر