By Stewart Black/ Allen Morrison
نوشته: استوارت بلک و آلن موریسون
آنها بر اساس 25 سال تحقیق، چهار عاملی را شناسایی کردهاند که موجب رشد اولیه صادرات شرکتهای ژاپنی شده بود: فرهنگ و مدل کسبوکار قوی؛ بازار محلی دور از دسترس رقبا؛ نیروی کار مطيع؛ رهبری همبسته و همگون. اما وقتی این سازمانها پا به بازارهای بیگانه گذاشتند، نقاط قوت به ضعف مبدل شدند؛ کوتهفکرتر از آن بودند که سعی کنند نسبت به بازارهای محلی بینشی کسب کنند و رهبرانی نداشتند که به دانش بینالمللی مجهز باشند. برای رویارویی با روابط و پیچیدگیها ستیزهگرانه نیروی کار آن طرف آبها نیز آماده نبودند و تجربه این کار را نداشتند.
غولهای نوظهور برای اجتناب از ابتلا به سرنوشت ژاپن باید مدلهای کسبوکارشان را تغییر داده، وابستگی به بازارهای حفاظتشده محلی را کاهش داده، رویارویی با نیروی کار متنوع را فرا گرفته و رهبریشان را متحول کنند.