گروه محصولات

عنوان مقاله: داروین و اهریمن : نوآوری در شركت های جا افتاده

گزيده مديريت 41

By Geoffrey A. Moore

نوشته: جفری مور

ترجمه: محسن وارثی

هنگامی‌كه روندهای بازرگانی در اقتصادهای توسعه‌یافته شكل می‌گیرند یا منابعشان از بیرون تامین می‌شود یا خودشان به خارج انتقال می‌یابند و به این ترتیب، شركت‌های داخلی با فشار داروینی بی‌وقفه‌ای برای ایجاد موج بعدی نوآوری رها می‌شوند. اما لغت نوآوری طیف وسیعی را دربر می‌گیرد. انواع بسیاری از نوآوری وجود دارد، از نوآوری ویرانساز پرجاروجنجال گرفته تا اشكال عادی‌تر آن از قبیل «نوآوری در فرایند» و «نوآوری تجربی» كه ممكن است به ترتیب شامل انجام كارهایی چون كارامدتر كردن زنجیره عرضه و خوشحال كردن مشتریان با اعمال برخی تعدیلات جزئی در محصولات باشند. بسیاری از مدیران تصمیم‌گیری درباره تمركز بر كدام نوع نوآوری را دشوار می‌یابند.

بهترین راه انتخاب، در نظر گرفتن مراحل گستره عمر یك بازار است. در ابتدایی‌ترین مرحله یك بازار، تكنولوژی‌های جدید، افراد شیفته و علاقه‌مند و آدم‌های ژرف‌بین را جذب می‌كنند. سرانجام بازار به محدوده «مسیر اصلی» عمر خود می‌رسد و این وقتی است كه رشد كاهش می‌یابد، ثابت می‌ماند و در نهایت، متوقف می‌شود
انصراف از نظر