گروه محصولات

عنوان مقاله: داده‌‌های بزرگ مسئولیت خطیری به‏ همراه دارند

گزيده مديريت 162

An Interview With Alex "Sandy" Pentland

مصاحبه با آلکس سندی‌ پنتلند

ترجمه: مینا‌‌ هامون

داده‌‌های بزرگ و «اینترنت اشیا» تغییری انقلابی را به مدیریت و جامعه نوید ‌می‌دهند. اما موفقیت آن‌ها بر یک فرض متکی است: تمام داده‌‌های تولیدی توسط شرکت‌های اینترنتی و وسایلی که در سرتاسر دنیا پراکنده‏اند، به سازمان‌هایی تعلق دارند که داده‌ها را گردآوری ‌می‌کنند.

پنتلند اظهار ‌می‌دارد شرکت‌ها مالک داده‌‌ها نیستند و در فقدان قواعدی که روشن ‌می‌کنند چه کسانی مالک داده‌‌ها هستند، مصرف‏کنندگان انقلاب خواهند کرد، قانونگذاران جایگاه خود را از دست خواهند داد و اینترنت اشیا در رسیدن به ظرفیت خود ناکام خواهد ماند. برای اجتناب از این امر، پنتلند مجموعه‏ای از اصول و راهکارها را برای تعریف مالکیت داده‌‌ها و کنترل جریان آن پیشنهاد ‌می‌کند. او این مجموعه را بازتوزیع داده‌‌ها ‌می‌نامد.

پنتلند ‌می‌گوید بازتوزیع، «تغییر موازنه مالکیت داده‌‌ها به‏نفع کسانی است که داده‌‌های آن‌ها گردآوری شده است. افراد همان حقوقی را که اکنون نسبت به جسم و پول خود دارند، نسبت به داده‌‌های خود نیز خواهند داشت.» آن‌ها باید ببینند چه چیزی گردآوری ‌می‌شود و تصمیم بگیرند در این فرایند باشند یا نباشند. بسیاری از شرکت‌ها از این در هراس هستند که قانونگذاری جمع‏آوری داده‌‌ها، مدل‏های کسب‏وکار آن‌ها را نابود سازد. اما پنتلند اعتقاد دارد این قوانین به اقتصاد سالم‏تر منجر شده و از فجایعی نظیر استفاده مجرمانه از داده‌‌ها در سیستم‌‌های حساس و بروز مرگ‏ومیر ناشی از آن پیشگیری ‌می‌کند. پنتلند ‌می‌گوید: «اگر چنین فاجعه‏ای رخ داد، واکنشی افراطی اتفاق ‌می‌افتد: این بساط را جمع کنید. آن‏گاه مشاهده خواهید کرد که قوانین بسیار محکم یک‏شبه نقض ‌می‌شود و شرکت‌های زیادی به دردسر جدی ‌می‌افتند.»

انصراف از نظر