گروه محصولات

عنوان مقاله: خلاقیت و نقش رهبر

گزيده مديريت 89

By Teresa Amabile/ Mukti Khaire

نوشته: تریزا آمابایل و ماکتی خیری

ترجمه: شیرین باغشمالی

در اقتصاد نوآوری‌محور امروز، درك چگونگی ایجاد ایده‌های بزرگ یك اولویت مدیریتی است. امروزه دانشگاهیان و محققینی كه روی موضوع خلاقیت در دهه‌های اخیر كار کرده‌اند، به‌طور غیرمنتظره‌ای در كانون توجه قرار گرفته‌اند. سوال این است كه نتایج تحقیقات آ‌ن‌ها تا چه حد با چالش‌های واقعی پیش روی رهبران تناسب دارد؟

 برای ایجاد ارتباط بین تئوری و عمل، آمابایل و خیری،اساتید مدرسه بازرگانی ‌هاروارد، در یك گردهمایی دوروزه از پژوهشگران زبده و مدیران شركت‌های معروفی چون گوگل، آیدیو، نوارتیس، اینتوییت و ای‌اینک دعوت کردند. در این مقاله، نویسندگان نقاط برجسته تحقیقات و برآمدهای آ‌ن‌ها را ارائه می‌کنند.
 در این گردهمایی، دستور كاری تازه برای رهبری شروع به شكل‌گیری كرد كه ریشه در آگاه‌سازی مدیران از این موضوع داشت كه «نمی‌توانید خلاقیت را مدیریت كنید، بلكه فقط می‌توانید برای خلاقیت مدیریت كنید.» موضوعات زیادی مطرح شدند از جمله، كار رهبر این نیست كه خود منبع ایده‌ها باشد، بلكه ترغیب و پشتیبانی از ایده‌هاست و رهبران باید از قوه ادراك كاركنان در گروه‌های مختلف بهره‌برداری كرده و سوالات الهام‌بخش مطرح كنند. آ‌ن‌ها باید به سازمان‌های خود كمك كنند افراد با دیدگاه‌های مختلف را وارد خود سازند. این كار تلنگری است بر بینش‌های خلاق و موجب همكاری‌های خلاقی چون بهره‌برداری از تكنولوژی‌های جدید می‌شود.
شركت‌كنندگان روش‌های به‌فعل‌درآوردن ایده‌های جدید را همراه با تفكرات خود در زمینه ارائه فرایندهای پشتیبان خلاقیت، بدون محدودسازی آن، به اشتراك گذاشتند. آ‌ن‌ها اشاره داشتند مدیریت فرایند در تمامی‌ مراحل كار خلاق مناسب نیست. رهبران باید مدیریت فرایند را با تامل به‌كار گیرند و به‌طرز ماهرانه‌ای فرایند انتقال ایده‌ها را از ارائه‌دهندگان به تجاری‌كنندگان آ‌ن‌ها مدیریت كنند. مباحث مطرح در گردهمایی مسائلی چون نیاز به پاك‌کردن مسیرها از بوروكراسی، هرس‌کردن ایده‌های ضعیف و حداكثرکردن یادگیری سازمانی از شكست‌ها و ناكامی‌ها را پوشش می‌داد. گرچه بین نظرات اختلافاتی نیز وجود داشت، ولی تئوری‌ها و چارچوب‌ها، موارد پیشرفت و درك خلاقیت در كسب‌و‌كارها را كنكاش و به مدیران راهنمایی لازم را جهت افزایش خلاقیت در سازمان‌هایشان پیشنهاد می‌كند.
انصراف از نظر