گروه محصولات

عنوان مقاله: نوآوری تحت فشار

گزيده مديريت 22

By Teresa M. Amabile / Cnstance N. Hadely / Steven J. Kramer

نوشته: تریسا آمبایل و کنستانس هادلی و استیون کرامر

ترجمه: دکتر محمد ابراهیم محجوب

اگر شما هم مانند بسیاری از دیگر مدیران باشید، با كسانی كار كرده‏اید كه سوگند می‏خورند زمانی بیشترین خلاقیت در آنان بروز می‏كند كه از نظر زمانی در تنگنا باشند. شاید هم شما از فشار زمان به‏عنوان یك ترفند مدیریتی استفاده می‏كنید، به این امید كه جهشی بزرگ در بصیرت افراد پدید آورید. شاید خودتان را نیز به همین شیوه مدیریت می‏كنید. اگر چنین باشد، آیا این كار صحیح است؟

 پژوهندگان این مقاله می‏گویند، لزوماً خیر. البته در مواردی دیده شده كه در زیر فشار بی‏حد زمان، نبوغ افراد شكفته شده است. به‏عنوان مثال، تیمی از ناسا ظرف چند ساعت راه‏حلی البته نه‏چندان پیشرفته اما كارا برای بازسازی سیستم تصفیه هوای آپولو 13 پیدا كرد. اما نظر نویسندگان مقاله این است كه سرنوشت محتوم خلاقیت تحت فشار، مرگ آن است. آنان با گردآوری و تجزیه‌وتحلیل بیش از 9 هزار برگ خاطرات روزانه كارشناسان پروژه‏هایی كه اجرای آنها مستلزم نوآوری در سطوح بالا بوده است واكنش افراد به فشار ناشی از تنگی وقت و میزان نوآوری آنان در شرایط گوناگون را ارزیابی كرده‏اند.
 آنان ویژگی‏های فشار زمان را برشمرده و چهار فضای كاری را كه در آنها خلاقیت بروز می‏كند (یا نمی‏كند) ترسیم كرده‏اند. در روزهای پرفشاری كه نواندیشی در آنها پدید می‏آید تمركز و حس فوریت به‏وفور یافت می‏شود و افراد حس می‏كنند كه در «ماموریت» به‏سر می‏برند. در روزهای پرفشاری كه نواندیشی پدید نمی‏آید از چنین تمركزی خبری نیست و افراد حس می‏كنند كه در كارخانه «عصاری» مشغول دویدن هستند و اغلب ناچارند از كاری به كار دیگر بپردازند. در روزهای كم‏فشاری كه نواندیشی بروز می‏كند، افراد حس می‏كنند كه در «اردو» به‏سر می‏برند وآنان به‏جای تشخیص مسایل و مشكلات، به كشف ایده‏های نو می‏پردازند. در روزهای كم‏فشاری هم كه خلاقیتی بروز نمی‏كند، افراد خود را در وضعیت خودراهبری حس می‏كنند و وظایف محوله را انجام می‏دهند، بی‏آنكه عمیقاً در آن ریز شوند.
مدیران باید تا جایی كه ممكن است از تحمیل فشار زمانی بیش از حد پرهیز كنند. هر چه باشد، تجزیه‌وتحلیل اندیشمندانه موضوعات پیچیده وقت‏ می‏برد. برای مواردی كه چاره‏ای جز اعمال فشار نیست، نویسندگان مقاله راه‏هایی برای تعدیل آثار ناشی از آن پیشنهاد می‏كنند.
انصراف از نظر