گروه محصولات

عنوان مقاله: خطرهاي پنهان در بازارهاي نوظهور

گزيده مديريت 107

By Witold Henisz/ Bennet Zelner

نوشته: ويتولد هنيز و بنت زلنر

ترجمه: دكتر عليرضا فرمانيان 
ابزارهاي جديد مبتني بر تكنولوژي نوين ارتباطات، شبكه‌سازي اجتماعي و نظريه بازي‌، مي‌توانند از شما در برابر دولت‌هاي خارجي محافظت كنند كه سود شما را با مقررات خود كم مي‌كنند.
هنگامي‌ كه يك شركت با قابليت‌هاي ارزش‌آفرين مديريتي و فناوري، در كشوري خارجي سرمايه‌گذاري مي‌كند، سهام‌داران و شهروندان كشور ميزبان از اين سرمايه‌گذاري انتظار منفعت دارند. اما صرف‌نظر از وجود يا عدم وجود تناسبي آشكار بين محصول شركت خارجي و نياز كشور ميزبان، نيل به موفقيت بسيار دور از دسترس مي‌نمايد. انتخابات و ديگر حوادث سياسي، بحران‌هاي اقتصادي و تغيير نگرش‌هاي اجتماعي، مي‌توانند حتا بهترين طرح‌ها را در اقتصاد‌هاي نوظهور يا پيشرفته مختل سازند. اثرات متقابل اين نيروها (و برآمدهايشان براي انتخاب‌هاي سياسي كه شركت‌هاي چندمليتي اتخاذ مي‌كنند) زماني بسيار برجسته خواهد شد كه حكومت‌هاي ملي، مسير نامعلومي‌ را براي گذر از ركود مالي جهاني و رسيدن به ثبات و پايداري ترسيم ‌كنند.
مباحثي چون وضع ماليات بر دستمزد مديران، حيطه مناسب مقررات مالي و ادغام‌وتملك بين‌المللي در پي بحران به منصه ظهور درآمده‌اند و وجود موضوعاتي چون اختلافات فاحش بين‌المللي در عقايد و سياست‌ها گواه اين مدعاست. اين اختلافات زماني مشخص‌تر مي‌شوند كه مباحث مربوط به سياست‌ كوتاه‌مدت مناسب در برابر بحران، جاي خود را به بحث‌ درباره پرداخت‌كننده و ميزان پرداخت دهد. سياستمداران براي ايجاد توازن در نيازهاي عمومي و مجازات كساني ‌مبارزه مي‌كنند كه تصور مي‌شود بازدارنده نوآوري و موجب فرار سرمايه‌هاي مالي و انساني هستند. دغدغه‌هاي كلان اقتصاد منطقه‌اي (مثل محافظت احساسي از محصولات داخلي در برابر تغيير جهت قدرت اقتصادي به سمت اقتصادهاي نوظهوري مانند چين و هند) نيز اين بحث را به‌طور حتم تحت تاثير قرار مي‌دهد. شركت‌هاي چندمليتي كه بتوانند فرصت‌ها و خطرهاي مربوطه را پيش‌بيني و مديريت كنند، از بيش‌ترين مزيت رقابتي برخوردار خواهند بود.
 
انصراف از نظر