گروه محصولات

عنوان مقاله: دیده بان پژوهش: خريداران اخلاقي به جاي الهام‌بخشي، ما را آزرده مي‌كنند

گزيده مديريت 179

Interview by Nicole Torres

مصاحبه کننده: نیکلاس تورس

ترجمه: دکتر احمد عیسی‌ خانی

پژوهش: در مجموعه‌اي از مطالعاتْ ربكا واكر ركزك و دانيل رين از کالج کسب‌وکار فيشر و جولي ايروين از مدرسه کسب‌وکار مكومز، از افراد درباره نوع اطلاعات موردنياز قبل از خريد لباس جين سوال كردند. به آزمودني‌ها به بهانه محدودیت زمانیْ اطلاعات تفصیلی درباره ویژگی‌های زیر ارائه شد: قيمت، سبك، نوع شستشو و استفاده از کارگران كودك . از افرادي كه اطلاعات كودكان كار را انتخاب نكرده بودند درباره مصرف‌کنندگانی كه اين ویژگی را انتخاب كرده بودند سوال شد. آن‌ها اين افراد را در ويژگي‌هاي مثبتي مانند جذاب و شيك‌بودن پايين و در ويژگي‌هاي منفي چون نامتعارفی و کسالت‌باریْ بالا ارزيابي كردند.
 چالش: چرا افراد خودشان را از خريداران اخلاقی بهتر مي‌دانند؟ آيا آن‌ها الگوي ما نيستند؟ پروفسور ركزك از پژوهش خود دفاع كنيد.

ركزك: ما پیش‌تر به‌واسطه تحقيقات قبلي مي‌دانستيم كه اغلب مصرف‌كنندگان در هنگام انتخاب محصول به اقدامات اخلاقي شركت توجه نمي‌كنند. هدف ما مطالعه پيامدهاي اين كار بود. وقتی تصميم مي‌گيريد در مورد اطلاعات اخلاقي درباره شركت کنجکاوی نکنید، ولي فردي را مي‌بينيد كه چنين كاري مي‌كند چه احساسي به شما دست مي‌دهد؟ اين‌كه کسی را ببینید كه كار اخلاقي انجام مي‌دهد، اما شما خودخواسته بي‌توجهی می‌کنید، چه پيامدهاي اجتماعي دارد؟ يافته ما اين بود كه اين افراد، افراد اخلاقی را خوار مي‌شمرند و آن‌ها را افرادي كسالت‌بار، عجيب و غيرجذاب ارزيابي مي‌كنند که همگی ويژگي‌های منفي هستند.

انصراف از نظر