نوشته: توماس داونپورت
ترجمه: مینا قدمی
شواهد اخیر ممکن است بیانگر بدترشدن قضاوت کسبوکاري باشد. ما هر روز شاهد یک اشتباه تازه از رهبران هستیم. سایت «دلقك دربار»[2] بخش تازهاي تحت عنوان «سوتي هفته مدیرعامل» را راه انداخته است. همزمان، يافتههاي حوزه علوم رفتاری و شناختی ثابت ميكنند كه ما در تصميمگيري چهقدر تحت تاثير سوگيري و هيجان هستيم و تاوان اخذ تصمیمهاي بد رو به افزايش است. اما خبر خوش این است که ما هرقدر بيشتر با محدودیتهای شناختی افراد مواجه شویم، وضعيت براي قضاوت کسبوکاري بهتر ميشود، چون به ما کمک میکند افسانه يگانه رهبر سازمانی عاقل را کنار بگذاریم.
این افسانه حداقل به قرن نوزدهم و نظریه «ابرمرد» توماس کارلایل برميگردد و کماکان در دیدگاه ما از مدیرانعامل بهمثابه یگانه عامل موفقیت سازمانی تجلی دارد. تنها زمانی که از آن دست برداريم، میتوانیم دریابیم یک سازمان از چه ظرفيت بالايي براي قضاوت برخوردار است.