By Kathleen and Leonard L.bERRY and Larry G.GRESHAM
نوشته: کتلیین سیدر، لئونارد بری و لری گرشام
ترجمه: دکتر احمد روستا
بسياري از خرده فروشان با غرور از تعهد خود به آسانش مشتري دم مي زنند. اما، تعداد اندكي آسانش را از ديدگاه مشتري تعريف كرده ويا استراتژي آسانش تدوين مي كنند. مشتريان كه امروزه از گزينه هاي بيشتري براي خريد برخوردارند، به سرعت و سهولت در همه مراحل يك دادوستد خرده فروشي ارزش قائلند. آن ها كه با كمبود وقت مواجهند، اولويت خريد را به فروشگاه هايي مي دهند كه مشخصه هاي خريد يكجا، داشتن تابلوهاي راهنما، موجود داشتن كالاها، نصب برچسب قيمت و قيمت گذاري شفاف، داشتن كاركنان كافي، عدم معطلي در پاي صندوق، ساعات كار بيشتر و مرجوع نمودن راحت تر كالاها را دارا باشند. خرده فروشي كه بتواند اين نيازها را برآورده سازد و از معطلي هاي بيهوده مشتريان جلوگيري كند، وفاداري آن ها را به دست آورده و پيروز رقابت خواهدبود. برخي خرده فروشاني كه عملكردي عالي دارند، ارزش زيادي براي وقت و كار مشتريان قائل مي شوند. آن ها به خريد به عنوان يك كل يكپارچه با اجزاي مشخص، اما مرتبط مي نگرند. اين فروشگاه ها آسانش را از چهار طريق عمده در محصولات خود افزايش مي دهند: -از طريق حصول اطمينان از سهولت دسترسي به خدمات و كالاهاي فروشگاه، -از طريق ممكن ساختن تعيين و انتخاب سريع محصولات موردنظر براي مشتري، -از طريق آسان كردن به دست آوردن محصولات موردنظر، و -از طريق تسريع فرايندهاي خريد و مرجوع كردن محصولات. نويسندگان مثال هاي متعددي از دنياي واقعي كسب و كار ارائه مي كنند كه هريك، روش هاي نوآورانه آن ها را در انجام اشكال مختلف آسانش نشان مي دهند. به طور مثال، ملاحظات دسترسي مي تواند شامل مكان فيزيكي، پاركينگ، ساعات كار فروشگاه، نمايندگي ساير فروشگاه ها، دسترسي به تلفن و اينترنت، جانمايي و طراحي هوشمندانه فروشگاه، فروشندگان مطلع، سيستم هاي تعامل براي مشتريان و تابلوهاي راهنما باشد. براي تأمين خواسته هاي مشتري، موجودبودن كالا، توليد و توزيع به موقع، از عوامل مرتبط هستند. خريد از داخل خودرو و ضمانت خريد نيز از راه هايي هستند كه خرده فروشان مي توانند خريد را براي مشتريان راحت بسازند. خرده فروشان موفق در هر چهار زمينه سرمايه گذاري مي كنند.