گروه محصولات

عنوان مقاله: ايده بان: خارج‌رفته‌ها مدیران بهتري مي‌شوند

گزيده مديريت 112

By William Maddux/ Adam Galinsky/ Carmit tadmor[1]

نوشته: یلیام مداکس، آدام گالینسکی و کارمیت تادمور

ترجمه: دكتر كاوه سرمست

سفر و زندگی در خارج مدت‌هاست که برای روح و روان خوب تشخیص داده شده است. اما چیزی که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته این است که این امر برای شرکت‌ها نیز خوب است. پژوهش‌های ما نشان مي‌دهند افرادی که دارای تجارب بین‌المللی هستند و بیش از یک ملیت دارند بهتر می‌توانند مسائل را حل کنند و خلاقیت بیش‌تری بروز می‌دهند. به‌علاوه، متوجه شدیم افراد دارای تجارب بین‌المللی احتمال خلق کسب‌وکار‌ها و محصولات جدید و پيشرفت شغلي را هم دارند.

برای مثال، آزمایشی انجام دادیم که در آن از 220 دانشجوی ام.بي.اِي دانشكده کلوگ خواسته شد مسئله مشهور شمع دانکر را حل کنند. در این آزمون رفتاري، به هر نفر سه شي روی میز داده می‌شود، یک شمع، یک بسته کبریت و یک جعبه پونز. از آنان خواسته مي‌شود فقط با استفاده از اشيا مذكور، شمع را روي دیوار نصب کنند، طوری که به‌خوبی بسوزد، اما مومش کف زمین نریزد.

راه‌حل صحیح، مستلزم انديشه‌اي خلاق است: خالی‌کردن جعبه پونز و استفاده از آن به‌عنوان شمع‌دان. اين راه‌حل نوعی سنجش «خلاقیت بینشی» است، زيرا شامل جرقه ذهنی می‌شود که بگویید «آهان» جعبه فقط براي نگه‌داري ابزار نیست، بلکه خود ابزار است.

نتیجه این بود که هرچه دانشجویان بیش‌تر در خارج زندگی کرده بودند، زودتر متوجه می‌شدند از جعبه به‌عنوان شمع‌دان استفاده کنند. شصت درصد  از دانشجویانی که پيش‌تر در خارج زندگی کرده بودند توانستند مسئله را حل کنند. در مقابل، فقط 42 درصد از دانشجویان خارج‌نرفته در این‌کار موفق شدند.



[1]ویلیام مداکس، استاد دانشگاه اسناد است. آدام گالینسکی، استاد دانشكده مديريت كلوگ است. کارمیت تادمور، استاد دانشگاه تل‌آويو است

انصراف از نظر