By Bharat Anand/ Aleander Galetovic
نوشته: بهارات آناند و الكساندر گالتوويچ
ترجمه: دكتر ميراحمداميرشاهي
بخش رو به افزایشی از ثروت سازمانها را داراییهای معنوی تشكیل میدهند. اما اگر بنا باشد قسمت عمدهای از این دارایی كپی شده یا مورد سرقت قرار گیرند، چه فایدهای دارد؟ بعضی از شركتهایی كه با قوانین محدود و نامناسب حقثبت و حقوق معنوی (كپیرایت) در كشورهای در حال توسعه مواجه هستند، برای حفاظت از داراییهای معنوی خود به راهبردهای بازارمحور روی میآورند. این راهبردها عبارتند از: پیشدستی یا تهدید رقبا، تعبیه دارایی معنوی در محیطهایی كه بتواند مورد حفاظت قرار گیرد، دستهبندی دارایی معنوی با داراییهای جانبی مشابهی كه امنیت بیشتری دارند و وارد شدن عملی به كسبوكارهایی كه تهدیدكننده هستند.
توصیه نویسندگان مقاله به شركتهایی كه با حقوق مالكیت ضعیف دستوپنجه نرم میكنند در مورد انتخاب راهبرد مورد عمل، استفاده از یك درخت تصمیمگیری به شرح زیر است:
در آغاز، در مورد راهبردهایی فكر كنید كه هسته اصلی كسبوكارهایتان را حفظ میكند. بهعنوان مثال، اگر مزیت «اولین بودن» در دسترس شماست، راهحل میتواند افزایش تعهد نسبت به دارایی معنوی خود باشد.
اگر قدرتی مشابه رقبایتان دارید، راهحل تهدید به مقابلهبهمثل را در برابر كسانی كه میخواهند از كارتان تقلید كنند در پیش گیرید. این آگاهی كه هر یك از رقبا توان آسیبرسانی به دیگری را دارد، میتواند موجب تخفیف شدت رقابت شده و حتی به مشاركت داوطلبانه آن دارایی انجامد.
اگر این راهحلها شكست خورد یا كاربرد نداشت، سعی كنید با فراورده یا كسبوكاری پیوند ایجاد كنید كه نسبت نزدیكی با دارایی شما دارد. چنین كاری موجب میشود از افتادن یك دارایی باارزش به دست رقیب جلوگیری كرده یا استفاده نامشروع از آن را سختتر كنید. استفاده از این رویكرد حتی میتواند كمك كند سهم بازار خود را افزایش دهید یا هزینه ساخت فراورده مورد تهدید را تا حدی كاهش دهید كه بتوانید با كالای تقلبی هم رقابت كنید.
سرانجام، اگر هنوز نتوانستهاید راهی برای پول درآوردن از فراورده مورد تهدید خود پیدا كنید، میتوانید گزینه ورود به عرصه كسبوكاری را انتخاب كنید كه به شما آسیب زده است.
نویسندگان معتقدند راز موفقیت اقتصادی شركتهای موفقی مثل اینتل و ان.بی.سی، استفاده از این راهبردها است.