By Jay W.Lorsch/ Robert Clark
نوشته: جی لورش و رابرت کلارک
ترجمه: دکتر اسماعیل مردانی گیوی
این روزها هیاتمدیرهها سخت كار میكنند تا عملكرد شركتهای خود را با قانون سربنزاوكسلی و دیگر الزامات حاكمیتی سازگار سازند و این یعنی حمایت از سهامداران در برابر خطاکاریهای مدیرعامل. اما هرچه قدر اعضای هیاتمدیره دستاندركار اقدامات سازگاری عملكرد شرکت با مقررات باشند، به همان اندازه نمیتوانند در برنامهریزی بلندمدت مشاركت داشته باشند. این كار باعث میشود شركتها و سهامداران آنها در معرض ریسك شاید بزرگتری قرار گیرند. این گفته لورش، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد و كلارك، استاد مدرسه حقوق هاروارد است.
هیاتمدیرهها بنابه دلایلی به مسائل بلندمدت چندان توجه نمیكنند. آنها با وجود افزودهشدن بر حجم زیاد كار، الگوی كار خود را كه شامل جلسات، كمیتهها و تعاملات دیگر است، بازنگری نکردهاند. اما سازگاری با مقررات، روابط هیاتمدیرهها با مدیرانعامل را تغییر داده و اعضای هیاتمدیرهها را به مدیران بررسیكننده جزئیات تبدیل كرده تا به جای ارائه راهنماییهای کلان، از نزدیك به جزئیات اقدامات مدیرانعامل بپردازند. در عین حال، فشار برای برآوردهساختن انتظارات فصلی تشدید شده است.
هیاتمدیرهها باید كار بهتری برای ایجاد توازن بین سازگاری با مقررات و تفكر درباره آینده شركت بهعمل آورند. بررسی نویسندگان نشان میدهد اثربخشی هیاتمدیره بیشتر بستگی به كیفیت اعضای هیاتمدیره و تعاملات آنها دارد. اعضای هیاتمدیرهها باید از بصیرت خود به شكل گستردهتری استفاده کنند. كار سازگاری با مقررات را بسیار كارامدتر انجام دهند و بیشتر روی مسائل استراتژیك تمركز کنند. آنها باید از قدرت خود و مدیریت، برای تبلیغ برنامهریزی بلندمدت استفاده كرده و رهبری بحثهای مربوط به زیرساختهای مالی، توسعه استعدادها و استراتژی را بهدست گیرند. در نظر گرفتن زمانی قطعی در یك گوشه خلوت برای چنین بحثهایی (همانند هیاتمدیره فیلیپس) اقدامی موثر به شمار میرود. اخیراً پس از برگزاری چنین جلسهای، فیلیپس تصمیم گرفت از كسبوكار نیمههادیها (كه موقعیت برتر خود را در آن از دست میداد) خارج شود. اعضای غیرموظف هیاتمدیره نباید از پرسیدن سوالهای سخت پرهیز کنند و بهعنوان تسهیلکننده در موضوعات مهمی مانند جانشینپروری برای مدیرعامل عمل كنند. در یك كلام، اعضای هیاتمدیره باید رهبری شركت را از اتاق هیاتمدیره یاد بگیرند