گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: حد بهینه میزان جابه جایی در اعضاي هيات مديره چه قدر است؟

گزيده مديريت 155
By George Anderson/ David Chun

نوشته: جورج اندرسون و دیوید چان

ترجمه: شیرین ناظرزاده
برخي، هيات‌مديره‌ها را به دليل واگذاری تركيب خود به شانس و اجازه‌دادن به بازنشستگي اعضا به تحمیل سرعت تغيير، مورد انتقاد قرار مي‌دهند. حمايت از انتخابات سالانه هيات‌مديره و افزايش شفافيت در مورد نامزدها، نشان مي‌دهد كه برخي سهام‌داران علاقه‌مند جابه‌جایی بيش‌تري در هيات‌مديره هستند. آيا شواهدي وجود دارد كه نشان دهد شركت‌ها و سهام‌داران از دميدن روح تازه به هيات‌مديره نفع مي‌برند؟ اگر اين‌گونه است، تا چه اندازه تغيير مطلوب است؟

براي پاسخ به اين پرسش‌ها، ما جابه‌جایی هيات‌مديره و سود سهام‌داران را در شركت‌هاي فهرست اس.‌اند.پي‌پانصد در فاصله سال‌هاي 2003 تا 2013 مورد مطالعه قرار داديم. با استفاده از اطلاعات موسسه اکوایلر، پيوستن و ترك هر يك اعضاي هيات‌مديره و گردش آن‌ها را در مدت سه سال بررسي كرديم و شركت‌ها را بر اساس اين نتايج به چهار دسته كلي بخش‌بندي کرديم. سپس عملكرد هر شركت را (با استفاده از سود سهام‌داران نسبت به متوسط صنعت) در سه سال متوالي ارزيابي كرديم تا ببينيم سود سهام‌داران بعد از تعويض اعضاي هيات‌مديره چگونه بود. تحليل ما الگوهاي جالبي را آشكار كرد:

· شركت‌هايي كه سه يا چهار عضو هيات‌مديره را در طول سه سال تعويض كرده بودند، عملکرد بهتری نسبت به همتایان داشتند و این را می‌توان بهينه‌ترين ميزان جابه‌جایی اعضا دانست.

· بيش‌تر هيات‌مديره‌ها از این ناحيه بهينه خارج بودند: در مطالعه ما، جابه‌جایی هيات‌مديره در دوسوم مواقع خارج از این محدوده قرار ‌گرفت.

· بدترين عملكرد مربوط به شركت‌هايي بود كه يا جابه‌جایی در طول سه سال نداشتند يا تعداد جابه‌جایی‌های آن‌ها پنج يا بيش‌تر بود.



[1] جورج اندرسون، عضو گروه هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت مشاوره اسپنسراستوارت آمریکای‌شمالی و دیوید چان، موسس و مدیرعامل اکوایلر هستند.

انصراف از نظر