گروه محصولات

عنوان مقاله: نگاه ویژه به تغییر شکل کسب و کار توسط بسترها: جهش از محصولات به بسترها

گزيده مديريت 179

 By Feng Zhu/ Nathan Furr

نوشته: فنگ ژو و نیتان فر 

ترجمه: نازنین وارسته

به‌دنبال مسیر شرکت‌هایی هم‌چون اپل و آمازون، شرکت‌های بیش‌تر و بیش‌تری در تلاشند تا نه‌تنها عرضه‌کننده محصولات، بلکه ارائه‌دهنده بسترهایی باشند که ارتباط مستقیم میان مشتریان و گروه‌های دیگر را تسهیل می‌کنند. با وجود این‌که ایجاد یک بستر می‌تواند درآمد تازه تولید کند، اما موفقیت امری خودکار نیست. نویسندگان مقاله پس از مطالعه روی بیش از بیست شرکت که تلاش کرده‌اند از محصول به بستر حرکت کنند، به چهار روشی اشاره می‌کنند که می‌توانند برنده‌ها را از بازنده‌ها مجزا کنند:
1. با محصولی قابل‏دفاع و تعداد قابل‏توجهی مصرف‌کننده شروع کنید. یک محصول قوی و پایگاه مشتری وفادار، اشخاص ثالث را به طرف بستر نرم‌افزاری شما جذب خواهد کرد.از یک ساختار کسب‌و‌کاری ترکیبی استفاده کنید. به جای کار با یک «ذهنیت محصول» یا «ذهنیت بستر» به‌تنهایی، هر دو را ترکیب کنید تا فرصت‌‌های جدید برای ایجاد ارزش را کشف کنید.
3. مهاجرت سریع مشتریان خود را به سمت بستر جدید ترغیب کنید. در صورتی که یک بستر ارزش جدید کافی ارائه دهد، محصولات و خدمات اضافی ارائه‌شده با شناسه شما هماهنگ باشند و کاربران فرصت‌ بهتر کردن محصولات و بستر شما را داشته باشند، احتمال آن که کاربران فعلی به سمت آن روی آورند بالاست.
4. جلوی تقلید رقابتی را بگیرید. تقلید از استراتژی محصول به بستر خود را برای رقبا سخت کنید: به ایجاد استانداردهای اختصاصی، استفاده از قراردادهای انحصار و برپاکردن موانع دیگر برای رقبا فکر کنید.

انصراف از نظر