گروه محصولات

عنوان مقاله: جهانی سازی : وقتی نباید جهانی شد

گزيده مديريت 91

By Marcus Alexander/ Harry Korine

نوشته: ماركوس الكساندر و هري كوراين

ترجمه: سارا پنجی زاده

الكساندر و كوراین از مدرسه بازرگانی لندن می‏گویند، شركت‌هایی كه از راهبردهای مدبرانه برای جهانی‏شدن برخوردار نیستند، در معرض خطر فروپاشی یا بازبینی کامل به وسیله سهام‌داران فعال قرار دارند. با وجود این، بسیاری از كسب‏وكارها (به‏ویژه در صنایع مقررات‏زدایی‌شده، خدمات و تولید) مفروضات سطحی درباره لزوم جهانی‏شدن دارند و با تمام قدرت به‏سوی ناكامی ‌رهسپار می‌شوند. این در حالی است كه اگر اندكی مكث كرده بودند تا به سه پرسش ساده پاسخ دهند، می‏توانستند به‏خوبی از اشتباه‌ها پیشگیری كنند.

 آیا منافع بالقوه‏ای برای شركت وجود دارد؟ حركت‌هایی كه برای برخی شركت‌ها منطقی هستند، لزوماً برای دیگر شركت‌ها منطقی نخواهند بود. شرکت انگلیسی ردلند، سازنده کاشی سقف، بدون آن‌که بفهمد رویه ساخت‏وساز در برخی کشورها تقاضای اندکی را برای کاشی‏های بتونی سقف به‏بار می‏آورد، کوشید دانش فنی خود را فراتر از بازار محلی به‏کار گیرد و در پی آن این نکته را آموخت. با آن‌که شرکت مذکور کاملاً از توانایی انتقال فناوری مربوطه برخوردار بود، انجام چنین کاری در آن بازارها هیچ ارزشی ایجاد نکرد.
 آیا از مهارت‌های مدیریتی لازم برخورداریم؟ حتی اگر منافع بالقوه‏ای هم برای شرکتی در میان باشد، ممکن است خود در جایگاهی نباشد که بتواند آن‌ها را تحقق بخشد. برای مثال، با وجود آن‌که گروه صنعتی بی.‏تی.‏آر در بسیاری از کشورها وارد کار شد، هر واحد کسب‏وکار آن کم‏وبیش به‏طور خودمختار اداره می‏شد. زمانی که آن‌ها مشتریان شرکت جهانی شدند، برخورداری از عرضه و پشتیبانی هماهنگ فرامرزی را از آن انتظار داشتند. به این ترتیب، بی‏.تی‏.آر از جایگاه خوبی برای برآورده ساختن این انتظارات برخوردار بود، اما فرهنگ سازمانی ریشه‏دار واحدهای آن مانع از دستیابی به یکپارچگی جهانی شد.
آیا هزینه‏ها بر منافع سبقت دارند؟ ممکن استزیان ثانویهپیش‏بینی‌نشده‏ای تمام حرکت‌های جهانی شرکت را زیان‏آور سازد. تی‏سی‏ال، شرکت چینی سازنده لوازم الکترونیک و لوازم‌خانگی، به‏سرعت دامنه کار خود را در آمریکا و اروپا از طریق مجموعه‏ای از تملک و سرمایه‏گذاری مشترک توسعه داده است. طی این روند، زیرساخت‌های شرکت دست‏وپاگیر شده و در نتیجه، هزینه مدیریت آن بر منافع افزایش دامنه شرکت فزونی یافته و منجر به زیان‏هایی هنگفت شده است...
انصراف از نظر