By Jeffrey Immelt/ Vijay Govindarajan/ Chris Trimble
نوشته: جفري ايملت و ويجاي گوينداراجان و كريس تريمپل
ترجمه: عاطفه پاشازاده
چنددهه بود كه جنرالالكتريك و ديگر توليدكنندگان كالاهاي صنعتي واقع در كشورهاي ثروتمند از طريق طراحي محصولات پيشرفته در كشور خود و تغيير اندك و توزيع آنها در سطح جهاني رشد ميكردند: رويكردي كه جهانمحلي نام دارد. حالا آنها بايد رويكرد متفاوتي در پيش گرفته و محصولات ارزان توليدشده در بازارهاي نوظهور را در كشورهاي ثروتمند بفروشند.
يادگيري اين فرايند كه نوآوري معكوس ناميده ميشود، دشوار است و نياز به تمركززدايي بازار محلي دارد كه با رويكرد متمركز چندمليتيها در توسعه جهانمحلي مغاير است. در اين مقاله، ايملت، مديرعامل جنرالالكتريك و گوينداراجان و تريمبل از دانشكده كسبوكار تاك، روش مديريت اين چالش در جي.اي را شرح ميدهند.
ايده اصلي وقتي مطرح شد كه يك ناهنجاري در واحد فراصوت بخش مراقبتهاي بهداشتي جي.اي بهوجود آمد. درمانگاههاي كمبودجه چين نميتوانستند دستگاههاي فراصوت پيشرفته شركت را خريداري كنند، در نتيجه، يك تيم محلي با استفاده از يك لپتاپ مجهز به تجهيزات جانبي و نرمافزار، يك دستگاه فراصوت قابلحمل ساخت. اين دستگاه نهتنها در چين موفق شد، بلكه در كشورهاي توسعهيافته نيز رشد داشت و در موقعيتهايي مورداستفاده قرار گرفت كه قابليتحمل اهميت داشت (مثل محل تصادف).
تيم موفق شد زيرا يك مدير ارشد فرمان را بهدست گرفت و به تيم اختيارات بيبديل داد. جي.اي از آن زمان به بعد بيش از ده عمليات مشابه راهاندازي كرده تا طيف محصولات خود را در كشورهاي در حال توسعه از محصولات ممتاز فراتر برده و غولهاي نوظهور را از نابودكردن فروش جي.اي در وطن بازدارد.