گروه محصولات

عنوان مقاله: ايده بان: جنبه مثبت به دست‌آوردن مشتری از طریق ارجاع

گزيده مديريت 206

ترجمه: دکتر مهسان زارع

شرکت‌ها از جذب مشتری جدید با ارجاع توسط مشتریان فعلی به یک دلیل واضح نفع می‌برند: در میان برخی مزایای دیگر، این روش جذب مشتری هزینه‌های بازاریابی را کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش اخیر نشان داده‌اند که مشتریان به‌دست‌آمده از این روش، حاشیه سود و نرخ نگهداشت بیش‌تری نسبت به دیگران دارند که به بیش ‌از 25 درصد بهبود در ارزش طول عمر مشتری منجر می‌شود. فعالان عرصه بازاریابی معتقد هستند که مشتری‌های ارجاع شده به دو دلیل مشتریان بهتری نسبت به دیگران هستند: آن‌ها با محصولات و خدمات شرکت تطابق بهتری دارند (چرا که فردی که شخص را ارجاع می‌دهد هم شرکت و هم فرد ارجاع‌شده را می‌شناسد)، هم‌چنین یک دوست می‌تواند به دیگری در درک و استفاده از خدمات و محصولات کمک کند. اما تاکنون کسی این موارد را مورد بررسی قرار نداده است.
انصراف از نظر