ترجمه: اسداله باسمچی
زمانی که برای تعلیم ریاضی به برادرزادهاش شروع به استفاده از ابزار برخط کرد، بهعنوان تحلیلگر در یک صندوق تامین سرمایه[1] کار میکرد. تنها نه سال بعد، سازمان غیرانتفاعی او،«آکادمی خان»، با همان رویکرد بیش از پنجهزار کلیپ آموزشی تحت وب مجانی را به میلیونها مخاطب در سراسر جهان عرضه داشته که نهتنها توازن ساختاری آموزش مدارس، بلکه صنعت تحصیلات را ویران ساخته است.
یک چیز مشترک برای همه سطوح آن است که واسطه را از چرخه یادگیری خود حذف کنید. در مدل سنتی آموزش، شما منفعلید. روی صندلی نشستهاید و معلم سعی دارد دانش را به شما منتقل کند، بعضی مطالب را فرامیگیرید و بعضی را نه. این راه موثری برای یادگیری نیست. بدتر آنکه این ذهنیت را بهوجود میآورد که «شما باید به من یاد دهید»، از این رو، فکر میکنید «نمیتوانم خودم یاد بگیرم.» این روزها در هر صنعتی هر هفته چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. از این رو مجبور هستید بگویید، «چه اطلاعات و افرادی در اختیارم هستند؟ چه پرسشهایی باید بپرسم؟ چه معیاری برای اندازهگیری میزان درک واقعی خود دارم؟» آکادمی خان برای دادن چنین خدماتی به دانشجو طراحی شده است. اگر میخواهید مصداقیتر بگویم، خواهم گفت یاد بگیرید چگونه یک کامپیوتر را برنامهریزی کنید؟ مطالب بیشتری راجع به حقوق و بهخصوص آمار بدانید...