گروه محصولات

عنوان مقاله: جایی که هیات‌مدیره شکست می‌خورد

گزيده مديريت 165

By Dominic Barton/ Mark Wiseman

نوشته: دومینیک بارتون و مارک وایزمن

ترجمه: غزاله احمدزاده

گرچه بیش از یک دهه از اولین موج اصلاحات حاکمیت بعد از ماجرای انرون می‌گذرد، اما هیات‌مدیره‌ها هنوز هم از نظارت قوی و حمایت استراتژیک از تلاش‌های مدیریت برای خلق ارزش بلندمدت عاجزند. این نتایج ناراحت‌کننده را بر اساس نظرسنجی اخیر مکنزی ملاحظه کنید: فقط 34‏ درصد مدیران موافق بودند که هیات‌مدیره‌شان استراتژی‌های شرکت خود را کاملا درک کرده‌اند و فقط شانزده درصد فکر می‌کردند هیات‌مدیره‌شان درکی قوی از عوامل موجب پویایی تلاش‌های شرکتشان برخوردار هستند. نظرسنجی دیگری از مدیران ارشد و مدیران‌عامل پرسید بیش‌ترین فشار برای ارائه نتایج کوتاه‌مدت از کجا نشات می‌گیرد؟ تکراری‌ترین پاسخ، هیات‌مدیره بود.

در این مقاله، مدیرعامل موسسه جهانی مکنزی و مدیرعامل انجمن سرمایه‌گذاری برنامه بازنشستگی کانادا، معیارهایی را برای تقویت هیات‌مدیره و تشویق اعضا به تمرکز بیش‌تر روی فرصت‌ها و استراتژی‌های بلندمدت ارائه می‌دهند. شرکت‌ها می‌توانند با استخدام متفکران مستقل و افراد با مهارت مناسب به‌عنوان عضو هیات‌مدیره، تشویق گفت‌وگو‌های استراتژیک باکیفیت و نهادینه‌سازی معیارهای غیرمالی کلیدی شروع ‌کنند. همکاری عمیق با سهام‌داران اصلی و بلندمدت به‌ویژه در رابطه با استراتژی‌های رشد، بخش زیادی از فشار برای افزایش نتایج کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد. جبران‌خدمت هیات‌مدیره هم نیاز به بازنگری دارد: به اعضای هیات‌مدیره بایستی بیش‌تر پرداخت شود (اما عضویت آن‌ها در هیات‌مدیره‌های مختلف محدود شود) و ترکیبی از پاداش‌ها به‌منظور تاکید روی عملکرد بلندمدت بازسازماندهی شوند.

انصراف از نظر